دوره حقوق داوری Arbitration law

آخرین بروزرسانی: 1400/08/15
دوره حقوق داوری Arbitration law
  • دوره حقوق داوری چه دوره ای است؟
  • اهمیت نقش داوری در اجتماع چگونه است؟
  • منظور از حقوق داوری چیست؟
  • چه کسی می تواند به عنوان داور انتخاب شود؟
  • مزایا و معایب داوری در چیست؟
  • خصوصیات اخلاقی مورد نظر برای موفقیت در حرفه ی داوری چیست؟
  • با شرکت در این دوره چه مهارت هایی را کسب می کنید؟
  • چرا باید در دوره حقوق بیمه ی موسسه ی آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنیم؟

دوره حقوق داوری چه دوره ای است؟

در دنیای امروز همواره افراد با شرایط رو به رو می شوند که برای حل و فصل کردن اختلاف پیش آمده، ترجیح می دهند شخص سومی را برای داوری انتخاب کنند.
برای مثال گاها برای عقد قرار داد ها ومعاملات طرفین کسی را به عنوان داور مشخص می کنند با این پیش فرض که اگر در آینده، افراد با مشکلی رو به رو شدند و خود نتوانستند به توافق برسند از شخصی که نام او در قرار داد قید شده تقاضای داوری کنند. لازم به ذکر است که در نظر داشته باشید انتخاب و تعیین کسی به عنوان داور امر بسیار حساسی است، چرا که با انتخاب افراد نالایق به عنوان داور، پروسه ی قضاوت و داوری بسیار طولانی می شود و چه بسا در مقایسه با شکایات دادگاهی هزینه ی بیشتری نیز به خود اختصاص دهد و حتی با توجه به اینکه فرد منتخب توانایی های لازم برای قضاوت و داوری را کسب نکرده است منصفانه تصمیم گیری نکند.

بنابراین یکی از شروط اولیه برای انتخاب داور، بررسی مهارت ها و توانایی های شخص و ارزیابی دانشی است که در این زمینه دارد. موسسه ی آموزش عالی فن پردازان همواره در تلاش است که با برگزاری دوره های حقوق داوری علوم و فنون مورد نیاز برای موفقیت در این عرصه را به دانش پذیران عزیز عرضه کند.

بسته آموزشی مالتی مدیا

لوح ویژه گواهینامه

گواهینامه پایان دوره معتبر

کتاب کامل محتوای دوره

نقش داوری در اجتماع از اهمیت زیادی برخوردار است. وظیفه ی اصلی داورانی که در هر زمینه ای از ورزشی گرفته تا تجاری و بازرگانی مشغول به کار هستند بررسی و اطمینان از این است که تمامی امور طبق قانون پیش می رود و در صورت وجود هر گونه سرپیچی از قانون به مجازات افراد بپردازند. برای مثال داوران فوتبال در صورت مشاهده ی هر گونه خطا درحین بازی ، بر اساس قانونی که از پیش مشخص شده با بازیکن خاطی برخورد می کند. داوران همواره باید شرایط را زیر نظر داشته باشند و با تکیه بر مهارت ها و توانایی هایی که در این زمینه کسب کرده اند، سعی کنند با رعایت انصاف و عدالت به تصمیم گیری نهایی بپردازند. در صورتی که داوران در حین انجام کار خود هر گونه موضع گیری شخصی انجام دهند کل پروسه را زیر سوال می برند و در شرایطی خاص، اگر طرفین دعوی بتوانند ثابت کنند که نتیجه به درستی مورد قضاوت قرار نگرفته، امکان تجدید رای وجود خواهد داشت. صلاحیت داشتن برای فعالیت در این حرفه بسیار ضروری است. آموزش های جامع و مناسب و از طرفی فراهم کردن بستری برای تمرین و ممارست در این راستا برای رسیدن به نتیجه ی بهتر اهمیت زیادی دارد که با شرکت در دوره های آموزشی حقوق داوری در موسسه آموزش عالی فن پردازان، به این مهم دست پیدا می کنید.

منظور از حقوق داوری چیست؟

حقوق داوری، بخشی از قراردادی است که در صورت به وجود آمدن اختلاف قانونی در مورد قرارداد ، با طرفین قرارداد سر و کار خواهد داشت. در بیشتر مقررات داوری، طرفین موافقت نمی کنند که از یکدیگر شکایت کنند و ترجیح می دهند به جای آن اختلافات خود را از طریق داوری حل کنند. داوری روندی است که اجازه می دهد یک شخص سوم که کاملا بیطرف است بین دو نفر به قضاوت بپردازد و به طرفین کمک کند تا مسئله ی خود را حل کنند.
اعضا به جای شکایت کردن از همدیگر، در طول این جلسات، سعی می کنند اختلافات خود را از بین ببرند و در مورد چگونگی حل مسئله به توافق متقابل بپردازند که گاهی ممکن است منجر به راه حل هایی شبیه به آنچه در دادگاه ارائه می شود مانند : پرداخت وجه شود. تفاوت این است که داوری بسیار منعطف و غیر رسمی است و اجازه می دهد تا طرفین در مورد شرایط خود به ارائه ی راه حل بپردازند.

 

چه کسی می تواند به عنوان داور انتخاب شود؟

داوران گاه افراد حقیقی هستند که همانطور که اشاره کردیم با توافق طرفین انتخاب می شود و گاه افراد حقوقی هستند که منظور موسسات و یا شرکت هایی است که برای داوری تعیین شده اند.
به منظور انتخاب داور طرفین دعوی می توانند با همدیگر به توافق برسند گاهی نیز این انتخاب می تواند به صورت اجباری از طریق دادگاه اعمال شود. بیشترین قراردادهای داوری به این دلیل است که طرفین بندی را در قرار داد داوری خود قید می کنند که مستلزم به داوری در مشاجراتی است که در قرار داد قید شده است.
اگر هیچ بندی در قرار داد قید نشده باشد طرفین می توانند توافق کنند که به جای حضور در دادگاه، در جلسه ی داوری شرکت کنند. برای موفقیت در عرصه داوری، افراد باید با تمامی قوانین و اطلاعلات مورد نیاز در زمینه ی قضاوت آشنا باشند.

مزایا و معایب داوری در چیست؟

برای قرار دادن یک بند داوری در یک قرارداد برای حل اختلافاتی که امکان دارد به وجود آید، مزایا و معایب مختلفی وجود دارد:

مزایا: در مقایسه با مراجعه به دادگاه برای حل اختلاف، مشکلات معمولا سریع تر و راحت تر حل خواهند شد، چرا که تشریفات اداری و پروسه ی قانونی دادگاه را به همراه ندارد.
زمان جلسه ی داوری می تواند به انتخاب طرفین و با موافقت هر دو تعیین شود بر خلاف دادگاه، که خود مشخص می کند چه زمانی برای حل اختلاف باید مراجعه کنید.
طرفین دعوی می توانند کسی را برای قضاوت انتخاب کنند که در زمینه ی مربوطه اطلاعات و تجربه داشته باشد. بر خلاف دادگاه که قاضی بدون تجربه در زمینه ی مورد شکایت و تنها با تکیه بر اصول حقوقی به حل مشکل می پردازد.
حل و فصل اختلافات از این طریق کم هزینه تر است.
تعامل طرفین دعوا و ارتباطشان با داور راحت تر است.
معایب: بر خلاف دادگاه، که امکان تجدید نظر در مورد حکم نهایی وجود دارد در داوری تنها در صورتی که یکی از طرفین دعوی ثابت کند که داور در حین تعیین حکم بی انصافانه رفتار کرده و برخی از سیاست های عمومی را نقض کرده است، امکان تجدید نظر وجود خواهد داشت.

خصوصیات اخلاقی مورد نظر برای موفقیت در حرفه ی داوری چیست؟

قدرت تفکر منطقی: برخورداری از این مهارت برای داوران ضروری است، چرا که افرادی که با تکیه بر منطق خود تصمیم گیری می کنند تحت تاثیر احساسات قرار نمی گیرند و تصمی گیری شان بر پایه ی عدالت و انصاف است.

دوری از پیش داوری: بدترین ویژه گی که می تواند داوران را در تصمیم گیری دچار اشکال کند، پیش داوری کردن است. افراد با پیش داوری در مورد شرایط و دیگران، چشم خود را بر روی واقعیات می بندند و چه بسا به طرفین دعوا فرصت ندهند به اندازه ی کافی مسئله را روشن کنند و در نتیجه گاها با تکیه بر اطلاعات ناقص به قضاوت می پردازند.

مهارت در تصمیم گیری: توانایی در این مهارت دقت و توجه داور را در هنگام تصمیم گیری افزایش می دهد و از درصد خطای آن ها می کاهد. داورانی که از این مهارت بی بهره باشند نمی توانند تصمیمات درستی بگیرند و در نتیجه از اعتبار کاری آن ها کم می شود و حتی ممکن است در طولانی مدت دچار عذاب وجدان شوند و از آرامش روانی شان کاسته شود.

مهارت در روش های استنباطی و تحلیلی: با بهره گیری از این مهارت قادر خواهند بود به راحتی به تجزیه و تحلیل مسائل موجود پرداخته و درست و غلط را از یکدیگر تشخیص دهند.

برخورداری از مهارت شنیداری: همانطور که گفتیم داوران بایستی بدون هیچ پیش داوری، با دقت هر چه بیشتر به حرف های طرفین دعوا گوش فرا دهند تا در نهایت بتوانند به درستی تصمیم گیری کنند. برخورداری از این مهارت باعث می شود که که داوران در هنگام شنیدن سخنان دو طرف، بتوانند به درک کاملی از حرف های زده شده برسند.

مهارت در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران: موقعیت شغلی این افراد ایجاب می کند که دائما با دیگران در ارتباط باشند بنابراین ضروری است که روش های تعامل موفق را بیاموزند.

قابلیت مدیریت و اداره ی شرایط حاکم: مدیریت کردن و اداره ی بحث و گفتگو از توانایی هایی است که برای هر داور، ضروری می باشد. در حین قضاوت، ممکن است افراد عصبانی شوند و یا کنترل خود را از دست دهند، افرادی که یاد گرفته اند چگونه یک بحث و یک جلسه را سازمان دهی کنند در این گونه شرایط، می توانند آرامش را دوباره برقرار کرده و در محیط آرام و دور از تنش به گفتگو ادامه داده و به قضاوت بپردازند.

مدیریت زمان: زمان بندی کردن و مدیریت آن از ویژگی های مثبت داوران محسوب می شود و منجر به نظم بخشیدن به کارها می شود که این امر خود منجر به آرامش و خونسردی داوران می شود و به آن ها کمک می کند در تصمیمات خود دقیق تر عمل کنند.

صداقت و درستکاری: صداقت یک اصل اخلاقی است که پایبندی به آن در هر حرفه ای ضروری است. اما با توجه به حساسیت شغل داوری و در نظر داشتن این امر که داوران به قضاوت در مورد حقوق دیگران مشغول هستند و در صورتی که در اعمال و رفتار خود از صداقت و درستکاری دور شوند، حق و حقوق دیگران را ضایع می کنند، تلاش برای پیبندی به این دو خصلت اخلاقی برای داوران امری ضروری است.

با شرکت در این دوره چه مهارت هایی را کسب می کنید؟

با مفهوم کلی داوری آشنا شده و همچنین انواع داوری را خواهید آموخت. از طرفی با قواعد و قانون های نهاد های داوری و نظام های حقوقی داخلی آشنا می شوید. همچنین با روش و رویه ی داوری بین المللی و ماهیت قراردادی داوری آشنا خواهید شد. یادگیری قانون حاکم بر موافقت نامه ی داوری از جمله ارکان اصلی در این حیطه است که به طور کامل در این دوره آموزش داده می شود. از طرفی با توجه به اهمیت تجارت و معاملات، مخصوصا تجارت های بین المللی و نقش آن در اقتصاد کشور، آشنایی و تسلط کامل بر قوانین مربوط به داوری تجاری بین المللی بسار ضروری می باشد. که با توجه به اهمیت موضوع، تلاش شده است که این مفهوم و مزایای آن نیز به خوبی در دوره ی مذکور آموزش داده شود.

علاوه بر آنچه گفته شد، دانش پذیران با انواع داوری تجاری بین المللی، ساختار موافقت نامه های داوری و نهاد های داوری بین المللی آشنا می شوند.

یادگیری اصول حقوق بازرگانی و حقوق بین الملل نیز در این دوره الزامی و به همین دلیل ارائه شده است. دانش پذیران چگونگی تاسیس کانون داوری و مزایایی که در ایران به همراه دارد را آموخته و از محدوده ی اختیارات داور بنابر آنچه در قانون کشور آمده است، مطلع خواهند شد، چرا که برخی از اختلافات قابلیت ارجاع به داوری را ندارد.برای مثال شکایات و اختلافاتی که در زمینه ی نکاح و یا طلاق است، رسیدگی به امور کیفری و یا اختلافاتی که مربوط به ورشکستگی است از محدوده ی داوری خارج است و ضروری است که در دادگاه به آن ها رسیدگی شود.

چرا باید در دوره حقوق داوری موسسه ی آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنیم؟

شرکت در موسسه ی آموزش عالی فن پردازان، با چندین سال تجربه ی کارآمد در برگزاری دوره های آموزشی حقوق داوری، بهترین موقعیت برای یادگیری این مهارت می باشد.
این موسسه با بهره گیری از مطالب دقیق و جامع و با استفاده از اساتید مجرب، تلاش می کند تمامی آنچه یک داور باید بداند را به شما آموزش دهد و همزمان با آن توانایی شما را نیز در این حیطه تقویت کند.
دانش پذیران در پایان این دوره می توانند با در دست داشتن یک گواهینامه یا مدرک معتبر به عنوان یک شخص توانمند وارد بازار کار شوند. پوئن مثبتی که موسسه ی آموزش عالی فن پردازان در مقایسه با دیگر موسسات آموزشی دارد این است که گواهینامه های این موسسه کاملا معتبر بوده و قابلیت استعلام گیری دارد و دانش پذیران می توانند در صورت تمایل به مهاجرت از آن استفاده کنند.

این دوره شامل ۱۹ ساعت فیلم آموزشی و ۱۸۸ صفحه محتوی متنی می باشد.

سرفصل دوره حقوق داوری

 
  • مفهوم داوری
  • ویژگی‌های داوری
  • انواع موافقت‌نامه داوری
  • قرارداد داوری
  • انواع داوری
  • جایگاه داوری در حقوق ایران
  • پذیرش داوری به وسیله رویه قضایی ایران
  • قوانین و مقررات ناظر به داوری در ایران
  • شرایط داور و موافقت‌نامه داوری
  • شرایط صحت موافقتنامه داوری
  • تنظیم موافقت‌نامه داوری
  • شرط داوری و قرارداد مستقل داوری
  • جرح داور در مقررات داوری
  • ابلاغ (مبادله اطلاعات)
  • مواعد زمانی
  • استقلال شرط داوری از قرارداد اصلی
  • قواعد داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) 
  • انتخاب داوران
  • تعیین قانون حاکم بر داوری
  • تفویض اختیار تکمیل قرارداد به داوران
  • تعیین قانون حاکم در فقدان انتخاب طرفین
  • روش رجوع به قانون از قبل تعیین شده
  • قانون مقر داوری در تعیین قانون حاکم بر ماهیت دعوی
  • حکومت قانون دولت طرف قرارداد در قراردادهای دولتی
  • آزادی داور
  • آیین رسیدگی، صدور و اعتراض به رأی داوری
  • تشکیل جلسات استماع دعوی
  • سازش و مصالحه طرفین
  • ادله اثبات دعوی
  • مقررات ناظر به ادله در دادرسی و داوری
  • احصای ادله در دادرسی و داوری
  • دسترسی به ادله در داوری
  • صدور رأی داوری
  • اعتراض به رأی داوری
  • تجدیدنظر از سوی دیوان داوری
  • تصحیح، تفسیر یا تکمیل رای
  • تجدیدنظر در رأی داوری
  • اعتراض به رأی داوری نزد دادگاه
  • دادگاه صالح برای ابطال رأی
  • ضرورت طرح دعاوی طاری در داوری
  • شرایط و قیود طرح دعاوی طاری در داوری
  • امکان طرح دعاوی طاری در داوری
  • بررسی امکان جلب شخص ثالث در داوری
  • بررسی امکان ورود ثالث در داوری
  • امکان طرح دعوای تقابل در داوری
  • امکان طرح دعوای اضافی در داوری
برنامه درسی خالی است
آواتار کاربر
(0)
0 نظر
0 دانش آموز
60 دورها

نقد و بررسی‌ها

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
0.0
بررسی امتیاز (0 تا 5).

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره حقوق داوری Arbitration law”

Main Content