دوره مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا dba dba in Fine Arts

آخرین بروزرسانی: 1400/08/24
دوره مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا dba dba in Fine Arts

بسته آموزشی مالتی مدیا

لوح ویژه گواهینامه

گواهینامه پایان دوره معتبر

کتاب کامل محتوای دوره

دوره یکساله DBA مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا چیست؟ 

دوره یکساله DBA هنرهای زیبا دوره ای است که روی مسایل کسب و کار هنرهای زیبا متمرکز است. هر حرفه ای که دنبال می کنید دارای گستره ای از مهارت ها و دانش های کسب و کار است که باید به درستی در حوزه ی کاری به کار گرفته شوند. این مهارت و دانش ها شامل مدیریت امور مالی، گسترش کسب و کار، کار آفرینی در حوزه ی تخصصی خود و غیره است که برای هنرهای زیبا کاربرد دارد و با استفاده از آنها می توانید کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید. در واقع می توانید از روش های مدیریت عالی کسب و کار کمک بگیرید تا در زمینه ی هنرهای زیبا که مشغول به کار هستید، بتوانید مسیر شغلی خود را به سمتی هدایت کنید که رشد بیشتری داشته باشد. برای توضیح بهتر مدیریت عالی کسب  و کار هنرهای زیبا بهتر است ابتدا با هنرهای زیبا و انواع آن آشنا شویم.

هنرهای زیبا چیست؟ 

آیا تا به حال چیزی خلق کرده اید که بیشتر در چشم دیگران جلوه کند؟ اگر چنین باشد در حال  کشف یک ایده اساسی مرتبط با هنرهای زیبا هستید. تعاریف هنرهای زیبا ی توانند گاهی گمراه کننده باشد، اما اساسا، هنرهای زیبا چیزی است که برای ارزش های زیبایی شناختی یا معنوی خلق شده است. هنر زیبا شامل بیان خلاقانه است و ایده یا احساسات را منتقل می کند. یک تعریف از هنر زیبا بدین صورت است: “هنر ی که به نظر می رسد در درجه اول برای اهداف زیبایی شناسی و فکری ساخته شده است و از لحاظ زیبایی و معنی در هنرهایی همچون نقاشی، مجسمه سازی، نقاشی، آبرنگ، گرافیک و معماری نمایان می شود.” در این حالت، تفاوت های مفهومی بین هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی وجود دارد. 
ریشه ی هنرهای زیبا در رسم و طراحی  بر اساس آثاری همچون نقاشی، چاپ و مجسمه سازی است. این اغلب بر خلاف “هنرهای کاربردی” و “صنایع دستی” است که هر دو به طور سنتی به عنوان فعالیت های سودآور به نظر می رسد. دیگر فعالیت های مبتنی بر هنرهای زیبا هستند، شامل عکاسی و معماری می شود. هنر زیبا هنری است که عمدتا برای زیبایی شناسی یا زیبایی طراحی شده است. تعریف هنرهای زیبا در سراسر قرن بیست و یکم با توسعه رسانه های جدید مانند عکاسی و فرمت های دیجیتال گسترش یافته است. 
کلمه “زیبا” به اندازه کافی کیفیت آثار هنری را بیان نمی کند. این تعریف در ابتدا هنرهای کاربردی یا تزئینی و محصولاتی را که به عنوان صنایع دستی در نظر گرفته می شد ، مد نظر قرار نمی داد. در دوره ی معاصر این تفاوت ها و محدودیت ها اساسا بی معنی شده اند، زیرا بدون توجه به معنی که از طریق آن بیان می شود، قصد و مفهوم هنرمند در پیاده سازی هنر در الویت قرار داده می شود. هم چنین هنر زیبا را می توان به صورت نحوه ای از بیان ایده، مفهوم یا طرح تعریف کرد که از مهارت یا تخیل در خلق اشیاء، محیط ، تجربه یا اثری هنری استفاده می کند و آن را می توان با دیگران به اشتراک گذاشت.

انواع هنرهای زیبا چیست؟

از لحاظ تاریخی، پنج هنر زیبا، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، موسیقی و شعر، با هنرهای نمایشی شامل تئاتر و رقص بود. امروزه هنرهای زیبا معمولا شامل اشکال اضافی مانند فیلم، عکاسی، تولید و ویرایش ویدیو، طراحی، هنرهای مفهومی و چاپ عکس و پوستر هستند. در طول تاریخ، هنر به طور ذاتی با زندگی انسان ارتباط داشته است که به عنوان وسیله ای برای بیان و به عنوان یک زبان جهانی که در آن زیبایی و زیبایی شناسی غالب می شود، به کار می آید. این تقسیم بندی در یونان باستان ابتدا ظهور یافت که امروزه به عنوان هنرهای عالی از آن یاد می شود که در قرن بیستم یک دسته به این تقسیم بندی اضافه شد. در زیر تقسیم بندی های هنرهای زیبا به  صورت مشروح آمده است:

معماری

معماری اولین هنرهای زیبا است.  به علت ابتکار و استفاده عالی از زیبایی شناسی مورد نیاز برای ایجاد ساختمان هایی که با فضا هماهنگی دارند و در طول زمان استقامت بیشتری دارند، معماری یکی از هنرهای زیبای قدیمی و جالب به حساب می اید. معماری، هنر و تکنیک طراحی و ساخت، به ویژه از مهارت های مرتبط با ساخت و ساز است . کار معماری برآوردن نیازهای عملی و غیر عملی (نظری) است ، از این رو هم حالت کاربردی و هم حالت زیبا شناختی دارد. اگر چه این دو حالت ممکن است متمایز باشند ولی از یکدیگر جدا نیستند. از آنجایی که هر جامعه – چه توسعه یافته و چه غیر توسعه یافته- شهری/روستایی یا عشایری – دارای یک رابطه فضایی با دنیای طبیعی و دیگر جوامع است، ساختارهایی که این جوامع ایجاد می کنند محیط، آداب و رسوم، فرهنگ و بیشتر جوانب زندگی روزمره را نشان می دهند و این عناصر در عرصه ی معماری تجلی پیدا می کنند. 
ویژگیهایی که کار معماری را از سازه های ساخته شده دیگر متمایز می کند عبارتند از: ۱) مناسب بودن کار برای استفاده بشر به طور کلی و سازگاری آن با فعالیت های خاص انسانی، ۲) ثبات و استقامت ساختار کار، و (۳) ارتباط تجربه و ایده ها از طریق شکل آن. تمام این شروط باید در معماری رعایت شوند. دومین مورد ثابت است، در حالی که مورد اول و سوم در اهمیت نسبی با توجه به عملکرد اجتماعی ساختمان ها متفاوت است. اگر عملکرد کار معماری مانند عمدتا سودمند گرا باشد، به عنوان مثال یک کارخانه، ارتباط کمتر اهمیت دارد. ولی اگر عملکرد کار معماری بیان کننده ی مفهوم یا ایده ای خاص به مانند مسجد، کلیسا باشد در آن صورت دیگر مقصود معماری چیز دیگری است. در برخی از ساختمان ها مانند سالن های شهر، ممکن است ارتباط و کاربرد معماری آن قسمت دارای اهمیت بسیاری باشد.

نقاشی

بین انواع هنرهای ظریف، شاید نقاشی یکی از زمینه های شناخته شده باشد. از زمان قدیم، مردم از نقاشی به عنوان بیان و مکانیسم درک واقعیت استفاده کرده اند. در طول تاریخ، صدها نفر از هنرمندان معروف وجود داشته اند، بنابراین جای تعجب نیست که امروزه یکی از محبوب ترین هنرهای زیبا است. نقاشی عمل اجرای رنگ نقاشی، رنگدانه و رنگ روی یک سطح ( بوم، زمین، دیوار، کاغذ، شیشه، غیره)  است. این کار عموما با یک قلم مو یا ابزار دیگر همچون چاقو، اسفنج یا قلم بادی انجام می شود. جوانب تعریف شده که همه آثار هنری را در دسته نقاشی ادغام می کند شامل استفاده از مواد خاص است. نقاشی فقط بدین معنا نیست که تنها آثار هنری روی بوم با رنگ خلق شوند. به طور گسترده تر، نقاشی می تواند به صورت های دیگر هم باشد. به عنوان مثال، دیوار نگاری نوعی از نقاشی است که در آن از افشره (اسپری) رنگ برای ایجاد نقوش روی یک دیوار یا مثلا بخشی از پیاده رو یا سنگ فرش استفاده می شود. در نقاشی رنگ های مختلفی از قبیل آکریلیک، آبرنگ، فرسکو، چَسب ‌رَنگ ، رنگ روغن ، پاستیل ، غیره به کار می رود. هنر نقاشی با گذشت زمان، از طریق هیروگلیف (نوعی خط در تمدن مصر باستان) تمدن های باستانی تا نقاشی های کلاسیک و رنسانس که امروزه در موزه لوور آویزان است، تکامل یافته است.

موسیقی

توانایی استفاده از ابزارها برای ایجاد صداهای زیبا، موسیقی را به صراحت به یکی از هنرهای زیبای جذاب تبدیل کرده است. موسیقی یک شکل هنری و فعالیت فرهنگی است که به درستی سازماندهی شده است. عناصر مشترک موسیقی عبارتند از زیر و بمی (که ملودی و هارمونی صدا را سازماندهی می کند)، ریتم (و مفاهیم مرتبط با آن، تندا، متر و تفسیر)، پویایی (بلندی و نرمی)، و ویژگی های صوتی زنگ و بافت (که گاهی اوقات “رنگ” یک صدای موسیقی هم نامیده می شود). سبک های مختلف موسیقی می تواند برخی از این عناصر را  نگه دارد یا حذف کند. خلق، اجرا، اهمیت و حتی تعریف موسیقی بر اساس فرهنگ و بافت اجتماعی متفاوت می باشد. 
موسیقی را می توان به سبک ها (ژانر) و زیر سبک های مختلف تقسیم بندی کرد. در بیشتر فرهنگ ها، موسیقی بخش مهمی از زندگی افراد است زیرا موسیقی نقش مهمی در آیین های مذهبی، آداب و رسوم و مناسک، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دارد. ممکن است افراد از موسیقی برای اجرای مراسم خاصی مثلا مراسم رسمی مانند رژه های نظامی یا مراسم غیر رسمی و به صورت کنسرت استفاده می کنند. هم چنین موسیقی یک صنعت به شمار می آید که شامل افرادی می شود که آهنگ های جدیدی می سازند و به عنوان آهنگساز حرفه ای کار می کنند یا به عنوان خواننده، اشعار آهنگ را می خوانند.

موازئیک (معرق)

موزاییک/ پاره چین یا معرق یک قطعه از هنر یا تصویر ساخته شده از مونتاژ قطعات کوچک از شیشه ای رنگی، سنگ، و یا مواد دیگر است. این اغلب در هنر تزئینی و یا به عنوان دکوراسیون داخلی استفاده می شود. اکثر موزاییک های ساخته شده از تکه های کوچک، تخت، تقریبا مربع شکل، قطعه سنگ یا شیشه از رنگ های مختلف است. موزاییک های مدرن توسط هنرمندان حرفه ای، هنرمندان خیابانی و به عنوان صنایع محبوب ساخته شده اند. ایجاد موزاییک با سطح آغاز می شود. همانطور که بسیاری از هنرهای تزئینی، سطح قبل از تزئین آماده می شود، برای معرق هم افزودن نوعی چسب رایج است. هنرمندان راه های متعددی را برای ایجاد یک سطح چسبنده که خشک است و می توان آن شیئ را برای مدت زمان طولانی روی آن سطح نگه داشت، در طول زمان کشف کرده اند.

معرق، در هنر به معنی تزئین سطح با طرح های ساخته شده از مجموعه ای از قطعات نزدیک به هم و معمولا با رنگ های مختلف، قطعات کوچک از مواد مانند سنگ، مواد معدنی، شیشه، کاشی، و یا پوسته است. بر خلاف خاتم، که در آن قطعات روی کار که قرار است در یک سطح قرار بگیرند روی سطحی قرار می گیرند که قبلا خالی شده اند، قطعات موزاییک بر روی سطحی که با یک چسب آماده شده است، اعمال می شود. کاشی ها و موزاییک ها به گونه ای نزدیک به هم متصل می شوند که ممکن است تمایز قائل شوند. ویژگی شاخص این است که قطعات موزاییک عموما مقاوم و سفت هستند. کیفیت های فیزیکی ماده هم چنین به کیفیت و اهمیت موزاییک اضافه می کند. ممکن است به کار برده در موزاییک (شیشه، طلا، آیینه) براق و درخشان باشند. معرق انواع مختلفی دارد که عبارتست از:

معرق سنگ: زمانیکه افراد به معرق فکر می کنند به یاد تکه های ریز سنگ می افتند که هنگامیکه کامل شدند، شکل زیبایی را شکل می دهند. برای ایجاد معرق سنگی، سنگ های مختلف با جنس های مختلف کنار هم می چسبانند.
معرق شیشه: معرق شیشه به صورت تکه های کاشی مانند و آینه ای هستند و باعث می شوند تا نور در یک محل به خوبی بازتاب پیدا کند. معرق شیشه ای دارای یک اثر نوری است که بلافاصله یک فضا را حیات می بخشد و احساس خاصی به آن می دهد. نور خورشید یا نور ورودی می تواند سایه ها و جلوه های نور را ایجاد کند که به نظر می رسد قطعات کاشی در نور رقص می کنند. این یکی از ویژگی های بارز معرق شیشه است.
معرق چوب: در این نوع معرق با گذاشتن قطعات زیبا و رنگی چوبی کنار هم به صورت تابلو، اثری هنری خلق می شود.
معرق برجسته فلزی: در این نوع معرق، قطعات برش داده شده بعد از صیقل و پرداخت کنار هم جمع می شوند و یک اثر هنری زیبا خلق می شود. علت تمایز این اثر با معرق های دیگر این است که به صورت حجمی و برجسته کار شده است. فلزهای به کار برده در این هنر عبارتند مس، برنج، قلع، نقره، آبکاری نقره و حتی طلا. این فلزات مخالف به صورت لایه ای روی هم قرار می گیرند و هر لایه مستلزم حکاکی و پرداخت قبل از سوار شدن روی همدیگر است.
معرق چرمی: این نوع معرق با استفاده از تیکه های چرمی با طرح و نقشی خاص ایجاد می شود. این نوع معرق طی مراحلی خاص ساخته می شود.

پیکره تراشی

مجسمه سازی یا پیکر تراشی شاخه ای از هنرهای زیبا است که در سه بعد عمل می کند. هم چنین یکی از هنرهای پلاستیک به حساب می آید. ظرفیت استفاده از این توانایی برای ایجاد اشکال و فرم های سه بعدی از دوران باستان شناخته شده است و امروز هنوز هم یکی از اشکال اولیه هنر است. مجسمه ها را می توان از هر ماده ای ساخت و می توان آن را با حکاکی، مونتاژ، ریخته گری، قالب گیری و دیگر تکنیک ها خلق کرد. پیکره تراشی سنگی با سنگ به مراتب بهتر ار اثار هنری دیگر از لحاظ استقامت باقی می ماند و اغلب آثار باقی مانده (غیر از سفال) از فرهنگ های باستان در طول زمان از بین رفته اند. فرآیندهای پیکره تراشی اساسا از کنده کاری و مدلسازی روی سنگ، فلزات، سرامیک و چوب استفاده می کند ولی از زمان نوگرایی، تغییر در فرآیند پیکره تراشی منجر به آزادی تقریبی مواد و فرآیندهای ساخت پیکره شد.

شعر

شعر شکلی از ادبیات است که از ویژگی های آهنگین و زیباشناختی زبان مانند وزن، قافیه، جان بخشی، نماد گرایی و دیگر آرایه های ادبی استفاده می کند تا معنای خاصی را برساند. شعر در قالب های مختلفی سروده می شود که عبارتند از قصیده، غزل، شعر سپید، رباعی، سونِت (غزل واره)، قطعه، ترکیب بند، ترجیع بند، شعر نو، غیره. برخی از قالب های اشعار مربوط به فرهنگ خاصی است.

تئاتر

بدون تردید، تئاتر ترکیبی کامل از مهارت های درگیر، از نوشتن تا تنظیم صحنه، جهت دهی و رهبری بازیگران است. این تمرین قبلا در مراسم مذهبی یونانی و رومی رایج بوده است و نه تنها به عنوان راهی برای انتقال پیام از طریق آن، بلکه به عنوان راهی برای بیان احساسات مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه نمایشنامه های شکسپیر ممکن است به عنوان ادبیات طبقه بندی شوند ولی نمایش نامه های معروف آن مانند هملت به صورت نمایش و تئاتر نیز اجرا می شود. تئاتر یک شکل دسته جمعی از هنرهای زیبا است که از اجرا کنندگان زنده به ویژه بازیگران استفاده می کند تا یک داستان یا یک واقعه را روبروی مخاطبین به صورت نمایش نشان دهند که اکثرا روی یک صحنه انجام می شود. اجرا کنندگان نمایش ممکن است این وقایع یا داستان ها را از طریق ژست، کلام، آهنگ، موسیقی به مخاطب نشان دهند. تئاتر انواع مختلفی دارد که عبارتست از تئاتر درام، تئاتر موسیقی، کمدی، تراژدی، بداهه پردازی، اُپرا، پانتومیم، هنر اجرا و غیره.

سینما

سینما، یا تصویر متحرک، هنر تصاویر متحرک است؛ یک رسانه بصری است که داستان ها را به روایت تصویر می کشد و واقعیت را به نمایش می گذارد. امروزه سینما یکی از معروفترین وسیله برای بیان هنر زیبا در دنیا به صورت دیداری شنیداری ارائه می شود. کلمه سینما کوتاه شده ی کلمه ی ” سینماتوگرافی” است که اغلب برای اشاره به فیلمسازی و صنعت فیلم و سینما به کار می رود. تعریف معاصر از سینما به معنی نشان دادن تجارب برای انتقال ایده ها، داستان ها، احساسات یا حال و هوای خاصی بوسیله ی فیلم یا تصویرهای متحرک است.

خوشنویسی

خوشنویسی نوعی از هنرهای زیبای است که در آن هنرمند حروف را با ذوق و سلیقه ی خاصی به صورت هماهنگ و جذاب کنار یکدیگر قرار می دهد. خوشنویسی مجموعه ای از مهارت ها و تکنیک هایی است که برای قرارگیری و نوشتن کلمات استفاده می شود که در نتیجه این کلمات هارمونی، ریتم و خلاقیت خاصی را به نمایش می گذارند. خوشنویسی نوین به صورت نوشته های خطی و طرح ها و حروفی است که گاهی خواندن آنها دشوار است. می توانید نمونه های بارز هنر خوشنویسی و خطاطی را در کاشی های مسجد ببینید که به زیبایی خوشنویسی شده اند. خوشنویسی یکی از شایسته ترین و بارز ترین هنرهای اسلامی است که سابقه ی طولانی دارد. به عنوان مثال در طول تاریخ قرآن های متفاوتی بوسیله ی خطاط های معروف نوشته شده اند. خوشنویسی با ابزارهای خاصی همچون خود نویس، قلم نی، کاغذ مرکب، دوات، لیقه، قلم تراش، زیر مشق، انجام می شود. خوشنویسی در عین حال ساده و زیبا است نیازمند علاقه و تمرین بسیار است.

عکاسی هنری یا عکاسی هنرهای زیبا

اشاره به عکس هایی دارد که برای برآورده ساختن دیدگاه خلاق هنرمند ایجاد شده اند. عکاسی هنرهای زیبا برخلاف عکاسی مجله و عکاسی تجاری است. عکاسی هنری، داستان ها و ایده ها را عمدتا در رسانه های چاپی و دیجیتالی به صورت دیداری بیان می کند. عکاسی هنرهای زیبا به طور کلی به عنوان بیان دیدگاه هنرمند ایجاد شده است. هدف، بیان ایده، پیام یا یک احساس است. این ایده یا پیام ممکن است چیزی کوچک یا یک حرف یا به صورت یک بیان کلی باشد. معیارهای اصلی و اساسی که عکاسی هنری را از دیگر زمینه های عکاسی متمایز می کند این است که عکاسی هنری دقیقا در مورد ثبت دیجیتالی یک موضوع نیست. استفاده از یک دوربین برای مستند سازی آنچه که دقیقا در مقابل عکاس ظاهر می شود، معمولا در رده عکس های روزنامه نگاری قرار می گیرد و اغلب در نشریاتی استفاده می شود که تصاویری را نشان می دهند که با یک دوربین برای ضبط صحنه در همان لحظه گرفته شده است.
از سوی دیگر، عکاسی هنری دقیقا در درجه ی نخست درباره ی هنرمند است. عکاسی هنری در مورد گرفتن عکس از دید دوربین نیست بلکه در باره ی گرفتن عکس ار دید هنرمند است. بنابراین در عکاسی هنری خوب، هنرمند از این دوربین به عنوان یک ابزار دیگر برای ایجاد یک اثر هنری استفاده می کند. این دوربین برای ساختن یک اثر هنری که دیدگاه هنرمند را نشان می دهد، مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر عکاسی هنرهای زیبا صرفا یک عکس از منتظره یا صحنه نیست، در واقع یک نوع تحریک و بر انگیختن احساسات و عواطف است. خلق آثار عکاسی هنری به مانند نقاشی با دقت انجام می شود و خلق آنها در یک جلسه دشوار است. آنچه که عکاسی هنری را از عکاسی برجسته و متمایز می کند، ترکیب بندی، جزئیات، معانی و مفاهیم آن است.

هنر مفهومی

هنر مفهومی که گاهی مفهوم گرایی هم نامیده می شود، هنری است که ابزار آن ایده یا مفهوم است که عموما بوسیله ی ابزارهای زبان دست کاری می شود و گاهی اوقات بوسیله ی عکاسی به تصویر کشیده می شود. این هنر نوپا که در دهی ۱۹۶۰ پا به عرصه ی ظهور نهاد بر اساس این مفهوم پایه گذاری شده است که ذات هنر ایده و مفهوم است، از این رو نام دیگر این هنر، ” هنر ایده” است. زمانیکه هنرمندی از هنر مفهومی استفاده می کند بدین معنی است که تمامی برنامه ریزی ها از قبل انجام شده و تصمیمات گرفته شده اند. هنر مفهومی، در حالی که دارای ارزش مالی ذاتی نیست، می تواند یک پیام قدرتمند ارائه دهد، از این رو، به عنوان وسیله ای برای ارائه ی نظر اجتماعی و سیاسی است . در واقع، برخی از هنرمندان مفهومی اعتقاد دارند که هنر توسط ناظر ایجاد شده است، نه توسط هنرمند و یا خود اثر هنری. هنر مفهومی نوعا عکاسی و ویدئو و هم چنین دیگر ابزارهای معاصر از قبیل رایانه، هنر چیدمان و صدا را با هم ترکیب می کند تا اثری خلاق ایجاد کند.

چاپ هنری

چاپ هنری فرآیند ایجاد آثار هنری بوسیله ی چاپ است که معمولا بر روی کاغذ انجام می شود. چاپ هنری عموما تنها فرآیند ایجاد چاپ هایی را شامل می شود که دارای ایده ای ناب است نه صرفا باز تولید تصویری یک نقاشی. هر چاپ تولید شده به عنوان “کپی” محسوب نمی شود، بلکه به عنوان “اصل” محسوب می شود. این به این دلیل است که معمولا هر چاپ به دلیل متغیرهای اصلی فرآیند چاپ، با دیگری متفاوت است و همچنین به این خاطر است که تصاویر یک چاپ معمولا باز تولید یک اثر دیگر نیست بلکه اغلب یک تصویر منحصر به فرد طراحی شده ناب از همان ابتدا است که به روش چاپی خاص نشان داده می شود.
چاپ هنری شامل ایجاد یک صفحه اصلی است که از آن چندین عکس ساخته می شود. به عبارت ساده، هنرمند یک سطح را انتخاب می کند و روی آن اثر هنری خود را چاپ می کند. این سطح می تواند کفپوش یک اتاق، فوم، یک فلز، مقوا، سنگ و یا مواد دیگر باشد. سپس هنرمند صفحه چاپ را بوسیله ی برش، حکاکی، یا رسم یک تصویر آماده می کند. جوهر(به روش های مختلف) اعمال می شود و کاغذ به صورت دستی یا به وسیله یک چاپگر دستی روی سطح چاپ می شود. سپس چاپ تمام شده از روی صفحه برداشته می شود.

مدیریت عالی کسب و کار (DBA) چیست؟

مدیریت عالی کسب و کار بالاترین درجه کسب کار است. DBA افراد را آماده می کند تا در شرکت ها و حوزه های دانشگاهی فعالیت داشته باشند. نوعا این زمینه ی تحصیلی برای کسانی طراحی شده است که تجربه ی و سابقه ی مدیریتی دارند. مانند PHD، مدیریت عالی کسب و کار، افراد حرفه ای را مجهز به تخصص در رهبری و اصول مدیریتی و انجام کارهای پژوهشی می کند. مطالعات DBA معمولا شامل کلاس های تحقیق و روش های تحلیلی می شود؛ موضوعات اصلی مدیریت مانند برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت تغییر و رهبری راه حل گرا. نمونه هایی از تخصص های DBA عبارتند از: تجارت بین المللی، مدیریت، بازاریابی و سیستم های اطلاعاتی. مدیریت عالی یک زمینه ی تحصیلی است که می تواند به طور مستقیم در محل کار مورد استفاده قرار گیرد.

DBA یک برنامه پژوهشی قدرتمند است که متخصصان کسب و کار اثبات شده را برای گسترش دامنه دانش و توانایی های خود در رهبری، نوآوری و برخورد با مشتری آماده می کند. با استفاده از تئوری، استفاده از مهارت های تحقیق پیشرفته و درک چالش های پیچیده ای که در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد، افرادی که مدیریت عالی کسب و کار را کسب می کنند، مهارت هایی مهم در برنامه ریزی استراتژیک، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی ، نوآوری و کار آفرینی، تحقیقات کمی و غیره کسب می کنند. تحصیل در DBA، فرصتی را برای تمرکز روی یافتن راه حل های محیط کاری نوین تحت رهبری پژوهشگران فراهم می کند. دلایلی برای یادگیری DBA وجود دارند که عبارتند از:

متفاوت بودن از دیگران: DBA به شما نشان می دهد تا چند قدم جلو تر بروید و برای موقعیت های رهبری آماده شوید و از دیگران متفاوت باشید. مدیریت عالی کسب و کار برای این طراحی شده است که ابزارها و مهارت های پژوهشی را در اختیار افراد حرفه ای و مدیران اجرایی قرار دهد تا بتوانند کارهای خارق العاده انجام دهند، کارهایی که برخی از افراد قادر به انجام آنها نیستند.

مسیر شغلی چند منظوره: DBA نه تنها شما را به عنوان یک متخصص در رشته شما شناسایی می کند بلکه منجر به مجموعه ای از مهارت های مدیریتی و تصمیم گیری می شود که ممکن است شما را برای موقعیت های رهبری در سطح بالا و فرصت های شغلی جدید واجد شرایط کند. شما همچنین می توانید به عنوان کارشناس ارشد مشاوره یا پژوهشگر برتر، مدیر اجرایی، اقتصاد دان و غیره مشغول به کار شوید. به همین دلیل تنوع شغلی DBA، بسیار بالا است.

یادگیری پیشرفته ترین مهارت ها و تکنیک ها برای مدیریت و رهبری کسب و کار: به دلیل اینکه افرادی که در مدیریت عالی کسب و کار تحصیل می کنند و مهارت های پیشرفته ی مربوط به کسب و کار را یاد می گیرند، احتمال استخدام آنها از سوی کارفرما ها بیشتر است. هم چنین با یادگیری DBA، می توانید قدرت حل مشکل خود را بالا ببرید و مجهز به مهارت های پژوهشی و مشاوره ای شوند که برای نیازهای خاص مدیریتی به کار می آیند.

به چالش کشیدن خود برای رشد: رشد مداوم برای موفقیت تجاری ضروری است و DBA یک راه عالی برای رشد این رشد است. با DBA، شما یک گام جلوتر به سمت فعالیت های حرفه ای کسب و کار خود بر می دارید و با چالش ها با قدرت روبرو می شوید و کسب و کار خود را گسترش می دهید.

مزایای شرکت در دوره ی مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا DBA این موسسه چیست؟

شرکت در دوره ی مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا DBA این موسسه مزایایی را به همراه دارد که عبارتند از: 

  • اعطای مدرک معتبر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور
  • ارسال بسته های آموزشی به سراسر کشور
  • امکان ترجمه رسمی مدارک با مهر وزارت امور خارجه برای ارائه به شرکت ها و سازمان های خارج از کشور
  • امکان ترجمه رسمی مدارک برای ارائه به شرکت ها و سازمان های خارج از کشور
  •  سر فصل و محتواهای آموزشی کاربردی به روز
  • ارائه فیلم های آموزشی همراه با بسته ها
  • تأیید مدارک ارائه شده توسط سازمان WES
  • امکان رفع اشکالات دانش پذیران در طول دوره

مهارت های لازم DBA هنرهای زیبا چیست؟

علاوه بر مهارت های هنری همچون خلاقیت، صبر، توجه به جزئیات، طراحی، تفکر انتقادی و هم چنین مهارت های فردی- ارتباطی، مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا مستلزم مهارت های دیگری همچون مهارت های مدیریت زمان، مدیریت پروژه، شمّ تجاری و کسب و کار است. مهارت هایی که یک فرد باید در مدیریت عالی کسب و کارهای هنرهای زیبا داشته باشند به شرح ذیل می باشد.

مدیریت مالی: توانایی مدیریت امور مالی به طور کارآمد در زندگی بسیار مهم است. شما باید قادر به پیش بینی جریان نقدی و فروش خود باشید و همچنین سود و زیان خود را کنترل کنید. داشتن مهارت های مدیریت مالی خوب به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را به طور سود آور پیش برید و سرمایه گذاری بهتری در کسب و کار خود بکنید. آیا می خواهید در کار خود پیشرفت کنید و در حرفه ی خود دچار زیان یا حتی ورشکستگی نشوید؟ مهارت مدیریت مالی یکی از مهارت های کلیدی در مدیریت عالی کسب و کارهای هنرهای زیبا است.

مهارت های ارتباطی: مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کسب و کار ضروری است. شما باید همکاران، مشتریان و سایر افراد کسب و کارتان ارتباط برقرار کنید. همچنین ممکن است نیاز به ارتباط با تامین کنندگان یا فروشندگان داشته باشید. در کلیه این شرایط، به مهارت های ارتباطی عالی نیاز دارید. در حرفه کاری خود، باید مهارتهای ارتباطی کلامی خوبی داشته باشید. گاهی اوقات برای کار خود ممکن است مصاحبه های شخصی و یا کنفرانس های ویدیویی داشته باشید که نیازمند مهارت های ارتباطی بالایی است. بخش دیگری از ارتباطات کلامی ، مذاکره است. برای موفقیت در کسب و کار، شما باید بتوانید با خریداران خود مذاکره کنید.

مدیریت زمان: مهارت های مدیریت زمان به شما این امکان را می دهد تا به طور کارآمد کار کنید و پروژه ها را بر اساس جدول زمانبندی تکمیل کنید. باید بدانید که چگونه وظایف خود را اولویت بندی کنید و مهمترین وظایف خود را اول از همه انجام دهید. هم چنین باید بدانید که چگونه روز کاری خود را برنامه ریزی کنید.

بازاریابی و فروش: توانایی تبلیغ محصولات و کارهای هنری خود به طور کارآمد، یک مهارت ضروری کسب و کار است. داشتن استراتژی های بازاریابی و فروش در وهله ی اول، به شما کمک می کند تا فروش بیشتری داشته باشید.

مهارت تصمیم گیری: توانایی ارزیابی و تصمیم گیری برای موفقیت در کسب و کار بسیار مهم است. کسب و کارهای موفق به این دلیل می توانند منحصر به فرد باشند که اغلب به درستی و سریع درباره ی موضوعی تصمیم گیری می کنند. در مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا، نباید به بدون تصمیم گیری صحیح یک موضوع را بارها و بارها بررسی کرد زیرا این کار باعث اتلاف زمان و از بین رفتن فرصت ها می شود.

توانایی سازگاری: انعطاف پذیری و سازگاری ممکن است شبیه به هم باشند، اما در واقع بسیار متفاوت هستند. در حالی که انعطاف پذیری به معنی تایید راه های بی شمار برای انجام کارها است، سازگاری به معنی رویارویی با شرایط در حال تغییر است. در زمینه ی کسب و کار، فرد نیازمند با شرایط سخت مالی و اقتصادی است تا بتواند کسب و کار خود را رشد دهد.

تفاوت هنرهای تجسمی با هنرهای زیبا چیست؟

هنرهای زیبا یک اصطلاح وسیع تر است که شامل هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، شعر، موسیقی، رقص، فیلم و غیره می شود. هنرهای تجسمی عمدتا به نقاشی، مجسمه سازی، چاپ، عکاسی و چیزهایی از این قبیل طبیعت اشاره دارند. شاخه دیگری از هنرهای زیبا وجود دارد که صنعت دستی یا هنرهای کاربردی را شامل می شود – این به طور کلی شامل کارهای منحصر به فرد مبلمان، هنرهای چوبی، سفال، صنایع دستی و منسوجات، سفال، پارچه، لحاف دوزی و غیره می باشد. هنرهای زیبا با مفاهیم زیبایی مانند نقاشی، موسیقی، معماری، رقص یا عکاسی مرتبط هستند ولی هنرهای تجسمی با زمینه های مد، هنر آشپزی، منسوجات، هنرهای نمایشی و طراحی داخلی مرتبط است.
یک نظر رایج در باره ی تفاوت بین این دو این است که همه هنرهای زیبا هنر تجسمی هستند، اما همه هنرهای تجسمی لزوما هنر زیبا نیستند. یک دیدگاه رایج این است که انگیزه اصلی برای ساخت آثار هنری چیزی است که هنر تجسمی را از هنرهای زیبا متمایز می کند. هنر تجسمی شامل همه چیزهایی است که بصری است و فوق العاده گسترده است و دامنه ی آن از نقاشی رنگ روغن تا یک فیلم انیمیشن است. یک تفاوت دیگ که می توان ذکر نمود اینست که هنرهای تجسمی اشکال هنری مانند سرامیک، نقاشی، مجسمه سازی، چاپ، طراحی، صنایع دستی، عکاسی، فیلم، فیلم سازی، ادبیات و معماری است. بسیاری از رشته های هنری (هنرهای نمایشی، هنرهای نساجی) شامل جنبه های هنرهای تجسمی و هنرهای دیگر می شوند.

آینده شغلی DBA هنرهای زیبا چیست؟

هنرمندان هنرهای زیبا همانطور که به خاطر سبک خاص خود شهرت پیدا می کنند، می توانند به طور حرفه ای کسب و کار خود را هم گسترش دهند. بسیاری از هنرمندان هنرهای زیبای موفق ایده های جدیدی را ارائه می دهند و کارشان اغلب در طول زمان تکامل می یابد. با وجود رقابت بین هنرمندان هنرهای زیبا ولی کارگاه های هنری، گالری ها، نمایشگاه های عکس و نقاش، مشتریان فردی همیشه در جستجوی هنرمندانی هستند که با استعداد و خلاق بوده و سبک برجسته ای دارند. در میان هنرمندان هنرهای زیبا، افراد با استعداد است که مهارت ها و تکنیک های هنری خود را توسعه داده اند، فرصت های شغلی بهتری خواهند داشت. مدیران عالی کسب و کار هنرهای زیبا می توانند با داشتن علم DBA و نحوه گسترش کسب و کار در کنار جنبه ی هنری این حرفه، دیگر جنبه ی این حرفه یعنی مدیریت کسب و کار خود را مد نظر قرار دهند. هنرمندان هنرهای زیبا معمولا به صورت آزاد یا زیر نظر نهاد یا مؤسسه هنری خاص کار می کنند و گاهی اوقات ممکن است تنها با فروش آثار هنری خود، زندگی خود کسب و درآمد داشته باشند.
اگر فکر می کنید که استعداد هنرهای زیبا را دارید، علاوه بر خلق آثار هنری با استفاده از مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا می توانید کسب درآمد خوبی داشته باشید. هنرمندان هنرهای زیبا به سه صورت زیر مسیر شغلی خود را به طور کلی دنبال می کنند: ۱٫ کارهای دو بعدی ( به عنوان مثال نقاشی، ترسیم، کلاژ، غیره)، ۲٫ کارهای سه بعدی (مانند پیکره تراشی، چیدمان هنری، غیره)، ۳٫ کارهای چهار بعدی ( مانند سینما، تئاتر و اجراهای هنری، پانتومیم، غیره). بسیاری از هنرمندان هنرهای زیبا نیز در یک موضوع تخصص دارند و ممکن است روی زمینه هایی مانند مناظر، پرتره یا هنرهای انتزاعی متمرکز شوند. موفقیت یک هنرمند هنرهای زیبا بسیار وابسته به تعهد خود به کار است. در حالی که بیشتر هنرمندان هنرهای زیبا به صورت خوداشتغالی کار می کنند، ممکن است آنها نیز توسط موزه ها، گالری ها، موسسات آموزشی و هنری (به عنوان مربی) کار کنند. برخی از هنرمندان هنرهای زیبا در مدارس یا دانشگاه ها هم مشغول به تدریس می شوند.

اسن دوره شامل ۲ ساعت فیلم آموزشی و ۱۳۷ صفحه محتوی متنی می باشد.

سرفصل دوره DBA هنرهای زیبا

 

این پکیج شامل دو قسمت عمومی و تخصصی  دروس زیر می باشد:
قسمت عمومی

  • منابع انسانی 
  • مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مدل‌های استراتژیک منابع انسانی
  • مفاهیمی نو در مدیریت ‌منابع‌ انسانی
  • معماری منابع انسانی  معماری سازمانی
  • تحلیل، طراحی، ارزشیابی و طبقه‌بندی مشاغل
  • پرورش شغلی
  • برنامه‌ریزی منابع انسانی
     
  • منابع رفتارسازمانی
  • احساس و ادراک
  • تفاوت بین مدیریت و رهبری
  • شخصیت و هویت
  • فرهنگ سازمانی
  • انگیزش و یادگیری
  • رهبری
  • قدرت در سازمان‌ها
  • سطوح عمل سیاسی
     
  • فلسفه علم و روش‌های پژوهشی نوین
  • انواع تحقیق                 
  • روش تحقیق در مدیریت    
  • مقایسه مورد‌کاوی با موردپژوهی    
  • نظریه‌پردازی هدف نهایی موردپژوهی    
  • روش‌شناسی استنباط و استنتاج آموزه‌ها    
  • نظریه‌پردازی از طریق موردپژوهی    
  • وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی تحقیق                                                          
  • نگارش مناسب فرضیه    
  • معیار «بطلان‌پذیری» فرضیه            
  • دو ﻧﻮع اﺻﻠﻲ ﻃﺮح ﻧﻤﻮﻧﻪﺑﺮداری    
  • تحلیل داده‌های تحقیق    
  • مراحل آﻣﺎده ﺳﺎزی داده‌ﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ    
  • اﻫﺪاف اﺳﺎسی در ﺗﺤﻠﻴﻞ داده‌ﻫﺎ    
  • نقش تحلیل داده‌ها در یک تحقیق
  • طبقه‌بندی و کدگذاری داده‌ها    
  • نمایش و تحلیل داد‌ه‌ها    
  • فهرست‌ها، نوع‌شناسی و شبکه‌ها        
  • تشخیص و کشف زمینه‌ها و الگوهای کلیدی    
  • تطابق الگو و ساختن نظریه    
  • استفاده از نرم‌افزار برای تحلیل داده‌های کیفی    
  • انواع‌ گزارش پژوهش            
  • شیوه‌های استناد درون‌ متنی    
         
  • زبان تخصصی مدیریت
  • MARKS QUESTION AND ANSWERS
  • Define Management and what do you mean by Business Management
  • Discuss various functions of management
  • Distinguish between administration and management
  • What is Planning and State the components of planning
  • Explain the purpose or importance of planning
  • Explain the types of planning
  • Elucidate and discuss importance or benefits or advantages of Planning
  • Define Organization
  • Define authority
  • Explain the importance of organizing
  • Explain the role of money as a motivational tool
  • Explain the different Channels of communication in an organization
  • Explain the different training methods
     
  • قسمت تخصصی

بازیگری

  • تاریخچه ی هنرهای نمایشی
  • شروع بازیگری
  • آمادگی جسمانی بدن
  • ضرورت آموزش بیان
  • میمیک
  • ذهن
  • منش و شخصیت بازیگر
  • گزیده ای از کتاب ها

نمایشنامه نویسی

  • نمایش
  • شخص بازی
  • حرکت و مکالمه
  • ساختار نمایشی
  • تئاتر
  • پیشینه نمایش در ایران
  • خلاصه چند نمایشنامه

تذهیب

  • آشنایی با تذهیب
  • تذهیب در دوران اسلامی
  • مکاتب تذهیب
  • آموزش تذهیب
  • مذهبان نامدار

طراحی فرش

  • تاریخچه نقوش
  • طراحی سنتی در ایران
  • نقوش ختایی
  • وجه تسمیه نقوش اسلیمی
  • مبانی هنرهای تجسمی و هنرهای زیبا

 مبانی هنرهای تجسمی و هنرهای زیبا

  • نقطه
  • حجم
  • رنگ
  • کنتراست
  • ترکیب و بافت
  • حرکت و ریتم
برنامه درسی خالی است
آواتار کاربر
(0)
0 نظر
0 دانش آموز
60 دورها

نقد و بررسی‌ها

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
0.0
بررسی امتیاز (0 تا 5).

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره مدیریت عالی کسب و کار هنرهای زیبا dba dba in Fine Arts”

Main Content