دوره مدیریت کسب و کار صنعتی MBA Industrial management MBA

آخرین بروزرسانی: 1400/08/17
دوره مدیریت کسب و کار صنعتی MBA Industrial management MBA

دوره MBA صنعتی یک ساله چه دوره ای است؟

دوره مدیریت کسب و کار صنعتی یا MBA صنعتی دوره ای است که افراد علاقه مند به زمینه ی مدیریت و صنعت را با مباحثی همچون مدیریت ساخت در صنعت، مفاهیم حسابداری صنعتی در مدیریت صنعتی، مدیریت ارتباطات پروژه در MBA صنعتی، مفاهیم بازاریابی در صنعت و مباحثی از این قبیل آشنا می کند. این دوره  افراد را آماده می کند تا با استفاده از دانش و مهارت بدست آمده بتوانید نقش های مختلفی را در یک کارخانه یا مرکز صنعتی بر عهده بگیرید. این دوره روی عملیات، برنامه ریزی و جوانبی متمرکز است که نقش کلیدی در صنعت ایفاء می کند. هم چنین این دوره افراد را با فعالیت های مدیریت کسب و کار در زمینه صنعت و محیط های سازمانی مربوط به آن آشنا می کند. برای کسانی که علاقه مند به زمینه های تولید و مدیریت صنعتی هستند، این دوره گزینه بسیار خوبی است. این دوره ترکیبی از مباحث اصول و مبانی مدیریت کارخانه و مباحث صنعتی است. کسب مهارت و دانش  در زمینه کسب و کار مدیریت صنعتی بسیار مهم است زیرا محیط های صنعتی و کارخانه به دلیل سختی و فشار کاری و هم چنین نظم کاری بالایی که دارد، نیاز به داشتن مهارت و دانش کافی در زمینه مدیریت صنعتی است. این دوره موضوعاتی را به افراد آموزش می دهد تا با استفاده از آن فهم درستی از فضای پویای محیط های صنعتی بدست آورند.

بسته آموزشی مالتی مدیا

لوح ویژه گواهینامه

گواهینامه پایان دوره معتبر

کتاب کامل محتوای دوره

چرا باید در دوره MBA صنعتی شرکت کنم؟

برای کسانی که علاقه مند به زمینه های تولید و مدیریت صنعتی هستند، دوره مدیریت کسب و کار صنعتی می تواند دوره ای جالب و جذابی باشد. ولی ممکن است این سؤال در ذهن شما پیش آید که چرا باید در این دوره شرکت کنم. دلائل زیادی برای شرکت در این دوره وجود دارد. اول اینکه امروزه حوزه ی صنعت و کسب و کارهای مرتبط با آن بسیار رشد کرده است و در این بین نیاز به افراد متخصص در زمینه مدیریت کسب و کار صنعتی بسیار حائز اهمیت شده است، افرادی که با تکنیک های مدیریتی به روز خود صنعت یا کسب وکار را پیش ببرند. آیا می دانستید افرادی که در دوره های مدیریت کسب و کار صنعتی شرکت می کنند روی مباحث گسترده تری از کسب وکار هم متمرکز می شوند و از این رو می توانند طیف وسیعی از مشکلات پیش روی صنعت را حل کنند. هم چنین به دلائل زیر شرکت در این دوره حائز اهمیت است.

رقابت بالا با مهندسان صنایع:

مهندسان صنایع اولین گروهی بودند که در زمینه مطالعات علمی و برنامه ریزی در زمینه صنایع انجام دادند. با این حال، امروزه رقابتی بین مهندسان صنایع و افراد دانش آموخته از حوزه مدیریت کسب و کار صنعتی وجود دارد. این به این دلیل است که کسانی که گواهینامه MBA صنعتی را کسب می کنند، کارهایی همچون برنامه ریزی تولید، ساده سازی زنجیره های عرضه و توازن فروش را می توانند انجام دهند. این کارها نیز بخشی از تخصص مهندسین صنایع به حساب می آید. با وجود این افرادی که مدرک MBA صنعتی را دریافت می کنند علاوه بر مسائل فنی همچون تحلیل SWOT و نحوه استقرار ماشین ‌آلات در کارخانه ، روی مسائلی مانند لجیستیک و مدیریت زنجیره و مدیریت کارمندان و امور مالی نیز مسلط هستند.

ارتقاء شغلی:

آغاز کار شما در صنعت به صورت نقش عملیاتی است. پس از پشتکار و کار در شرایط سخت، مدیریت شما را ارتقاء شغلی می دهد. پس از ارتقاء شغلی، یک تجربه کاری و تحصیلی خوبی خواهید داشت. اینجاست که اهمیت مدرک MBA صنعتی بسیار پررنگ می شود؛ شما می توانید مسیر شغلی خود را تغییر دهید یا پست های مدیریتی بالاتری را بر عهده بگیرید. مدرک MBA صنعتی مهارت های شما را به حدی افزایش می دهد که می توانید در پست های دیگر مربوط به حوزه صنایع هم کار کنید. این فقط مخصوص مدیران کسب و کار صنایع نمی شود و می تواند شامل موقعیت های شغلی MBA صنعتی دیگر شود که در قسمت بعدی به بررسی موقعیت های شغلی MBA صنعتی می پردازیم.

کسب دانش در زمینه تخصصی صنایع:

یکی از دلایل اصلی اینکه چرا افراد مدیریت کسب و کار صنعتی را به عنوان تخصص خود انتخاب می کنند، افزایش دانش خود در حوزه تخصصی صنایع است. امور مالی، بازاریابی، تجارت بین الملل یا کارآفرینی نیز از دیگر حوزه هایی است که به شما کمک خواهد کرد تا دانش تئوری و عملی بیشتری کسب کنید. بنابراین وقتی به این فکر می کنید که چرا مدرک MBA صنعتی؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت که این مدرک باعث افزایش دانش شما در زمینه تخصصی صنایع می شود. این افزایش دانش به کارفرمای شما نشان می دهد که مهارت های بالایی در زمینه ی تخصصی خود دارید.

موقعیت شغلی بهتر:

با توجه به اینکه تعداد زیادی از افرادی که مدرک MBA را اخذ می کنند، مهم است که آن را با چه گرایش و تخصصی اخذ کرده باشند. در مقایسه با تعداد مشاغل رو به رشد در زمینه صنایع، امروزه شاهد افزایش موقعیت های متنوعی هستیم، از این رو داشتن مدرک MBA صنعتی در این میان مزیتی برای گرفتن موقعیت های شغلی بهتر به حساب می آید. افراد می توانند موقعیت های شغلی با درآمدی خوب از قبیل مدیر زنجیره تأمین، مدیر تولید، مدیر لجیستیک، مدیر کنترل کیفیت داشته باشند.

دقت و پیچیدگی بیشتر در کار:

کسانی که مدرک مدیریت کسب و کار صنعتی را دریافت می کنند، دقت و پیچیدگی امور قرارداد ها را بیشتر درک می کند. به همین دلیل است که GMAC (شورای پذیرش مدرک کارشناسی ارشد) در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که تقریبا ۹۰ درصد از شرکت های تولیدی انتظار می رود که افراد دارای MBA را استخدام کنند، که این موضوع از مدیریت کسب وکار صنعتی نیز مستثنی نیست. این خود دلیل شرکت در دوره مدیریت کسب و کار صنعتی را پررنگ تر می کند.

کسب انگیزه:

زمینه مدیریت کسب و کار صنعتی زمینه ای هیجان انگیز و انگیزشی است و بسیاری از افراد علاقه مند به این زمینه هنگام تحصیل انگیزه شان برای آینده بیشتر می شود زیرا علی رغم سختی دروس، پس از گذراندن دوره، مزایایی همچون شغل بهتر، پرداخت حقوق بهتر، فرصت سفر در کار و مزایا و امتیازات بهتر را به همراه دارد.

موقعیت شغلی MBA صنعتی چیست؟

موقعیت های شغلی MBA صنعتی بسیار متنوع بوده و فرد گزینه های مختلفی را پیش روی خود دارد. افرادی که آموزش MBA صنعتی  را می گذارند در صنایع تولیدی و خدماتی استخدام می شوند و می توانند در دو نقش مدیریتی و عملیاتی مشغول به کار شوند. این به این دلیل است که ماهیت دروس و موضوعات درسی این رشته است. مضوعات درسی این رشته تلفیقی از اصول مدیریتی و مهندسی صنایع است. به عنوان مثال مدیر مهندسان صنایع که یک رده بالاتر از مهندس صنایع است، کلیه مهندسان صنایع را نظارت می کنند. همچنین نظارت پرسنل دیگر مانند کارگران بخش تولید و همچنین ماشین آلات، آزمایشگاه ها جزء وظایف مدیر مهندسان صنایع است. این تنها یکی از موقعیت های شغلی این رشته است که پس از اخذ گذراندن دوره MBA صنعتی می توانید به دنبال آن بروید. می خواهیم در اینجا با برخی از عناوین شغلی که در MBA صنایع وجود دارد شما را آشنا کنیم.

مدیر کنترل کیفیت:

مدیر کنترل کیفیت، تضمین می کند که محصولات شرکت مطابق با نیازهای مشتری یا مصرف کننده است. وظایف روزانه مدیران کیفیت می تواند بسته به شرکت متفاوت باشد؛ با این وجود، وظایف اصلی وی شامل راهنمایی و هدایت کارمندان و چک کردن محصولات برای اطمینان از کیفیت آنها در طول فرآیند تولید است. اگر یکی از استانداردهای کیفیت رعایت نشود، مدیر کنترل کیفیت باید خطا را شناسایی کند و بلافاصله آن را تصحیح کند. علاوه بر این، وی با هیئت مدیره جلسه می گذارد تا روش های خلاقانه و مؤثر برای مدیریت کیفیت محصول و روند تولید را ارائه دهد. هم چنین، مدیر کنترل کیفیت ممکن است تصمیمات مهمی درباره انتخاب مواد کم هزینه اتخاذ کند. مدیر کیفیت، بازخورد مشتریان را دنبال می کند و براساس آن محصول را بهبود می بخشد و به همین دلیل به جزئیات بسیار زیاد توجه می کند و روابط عمومی بسیار قوی دارد. میزان حقوق متوسط مدیر کنترل کیفیت بر اساس سوابق کاری وی متفاوت می باشد. بر این اساس اگر فرد دارای سابقه کاری کمتر از ۵ سال باشد، میزان حقوق متوسطی برابر با ۶۰۰۰۰ دلار دریافت خواهد کرد. مدیران کنترل کیفیت با سابقه کاری بین ۵ تا ۱۰ سال حقوقی برابر با ۷۴۰۰۰ دلار دریافت می کنند و مدیران کنترل کیفیت با سابقه بیش از ۱۰ سال حقوق متوسطی بین ۸۳۰۰۰ تا ۸۶۰۰۰ دلار دریافت می کنند.

مدیر عملیات:

یکی از مسئولیت های مهم مدیر عملیات، مدیریت کارکنان است و اطمینان حاصل از اینکه افرادی کارآمد در کار خود باشند. مدیران عملیات همچنین ممکن است مسئول خرید مربوط به تولید باشد. تحقیق و توسعه نیز معمولا توسط یک مدیر عملیات نظارت می شود. این موقعیت شغلی به مهارت های مذاکره نیاز دارد، زیرا مذاکره چیزی است که در روند خرید و فروش بسیار حائز اهمیت است. مدیر عملیات با مدیر مالی و هیئت مدیره به طور نزدیک کار می کند و بسیار مهم است که مهارت های ارتباطی عالی داشته باشد. وظایف مدیر عملیات عبارتند از پیاده سازی، مدیریت و ارزیابی فرآیندهای عملیاتی مطابق با استانداردهای تعیین شده، اطمینان حاصل از انجام این فرآیند ها در بازه زمانی و بودجه تعیین شده و کمک به ارائه استراتژی ها و برنامه های اجرایی برای بهتر کردن کلیه جوانب عملیات. هم چنین، میزان حقوق دریافتی این موقعیت شغلی بر اساس سابقه کاری نیز متفاوت است. اگر سابقه ی فرد کمتر از ۵ سال باشد حقوق دریافتی برابر با ۶۴۰۰۰ دلار خواهد داشت. مدیران کارخانه با سابقه کاری بین ۵ تا ۱۰ سال، متوسط حقوق دریافتی برابر با ۸۳۰۰۰ دلار دارند و مدیران کارخانه با سابقه کاری بالای ۱۰ سال حقوقی بین ۱۰۰۰۰۰ دلار و ۱۱۴۰۰۰ دلار دریافت می کنند.

مدیر کارخانه تولیدی:

مدیران کارخانه های تولید، بر عملیات تولید روزانه نظارت می کنند و با چشمان تیز بینی که دارند میزان بهره وری محصولات را بررسی می کنند. مدیران کارخانه های تولیدی همچنین اطمینان حاصل می کنند که موارد ایمنی دقیق و به طور صحیح اجرا می شود و اهداف مشخصی برای کارکنان تعیین می کنند. در حالی که تعاملات بین فردی و رو در رو بخش مهمی از این موقعیت شغلی به حساب می آید، عنصر اصلی این موقعیت شغلی، ارتباط با مدیران ارشد در مورد روند عملکرد کارخانه، پیش بینی عملکرد اجرایی و سایر مسائل است. همانند دیگر پست های مدیریتی، مدیران کارخانه های تولیدی باید دارای مهارت های ارتباطی کارآمد باشند تا خط مشی هایی را برای کارفرمایان تعیین کنند و با دقت مشکلات را مورد بررسی قرار دهند. بر اساس میزان سابقه کاری و تجربه ی مدیر کارخانه، میزان متوسط حقوق دریافتی آنها نیز متفاوت می باشد. اگر سابقه ی فرد کمتر از ۵ سال باشد حقوق دریافتی برابر با ۶۹۰۰۰ دلار خواهد داشت. مدیران کارخانه با سابقه کاری بین ۵ تا ۱۰ سال، متوسط حقوق دریافتی برابر با ۸۳۰۰۰ دلار دارند و مدیران کارخانه با سابقه کاری بالای ۱۰ سال حقوقی بین ۹۸۰۰۰ دلار و ۱۰۰۰۰۰ دلار دریافت می کنند.

مهندس تولید:

مهندس تولید، متخصص تولید صنعتی است و مسئول تحقیق و توسعه روش های طراحی، ساخت و تحویل اقلام مختلف است. این مهندسین بهترین راه برای استفاده از یک قطعه ماشین آلات را تعیین می کنند و کارایی کارکنان خطوط مونتاژ را به حداکثر می رسانند. در بعضی موارد، مهندسین تولید، مسئول تعیین ماشین آلات مورد نیاز شرکت هستند. مهندسین تولید در سازمان ها/شرکت هایی کار می کنند که تعداد زیادی کالا از جمله مصالح ساختمانی، وسایل الکترونیکی، خودرو و مواد غذایی بسته بندی شده تولید می کنند. آنها مسئول انجام تحقیقات وسیع در زمینه فناوری های جدید هستند و به تعیین تجهیزات مناسب در کارخانه کمک می کنند. همچنین ، مهندس تولید به طور مداوم در راستای بهبود ایمنی و رضایت کارکنان کار می کند و فردی منظم، سازمان یافته و دارای روابط عمومی بالا است. میانگین درآمد مهندس تولید در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۶،۶۴۲ دلار بوده است، اما این میزان بسته به بسیاری از عوامل مهم از جمله مدرک و سوابق کاری و مهارت های اضافی متفاوت بوده است و معمولا بین ۶۰،۴۴۳ دلار و ۷۱،۵۵۵ دلار بوده است.

تحلیلگر زنجیره تأمین:

تحلیلگر زنجیره تامین مسئول بهبود عملکرد عملیات بوسیله شناسایی نیازهای خاص یک پروژه است و با دیگر کارکنان مانند مهندسان و متخصصان تضمین کیفیت برای پیاده سازی و تست روش های زنجیره تامین جدید همکاری می کند. این تحلیلگران می توانند مقادیر قابل توجهی از داده ها را بررسی کنند و هنگام بروز مشکل در زنجیره تأمین ، مشکل را حل کنند. برخی از وظایفی که تحلیلگر زنجیره تامین بر عهده دارد عبارتست از بهبود ساختار مدیریت انبار، بازسازی کالا و کمک به گسترش روابط شرکت با تامین کنندگان. تحلیلگران زنجیره تامین تجزیه با استفاده از تجزیه و تحلیل، علل ریشه ای مشکلات را پیدا می کنند و برای آنها راه حل ارائه می دهند. تحلیلگران زنجیره تأمین زمان زیادی برای مرور اطلاعات درباره روند تحویل و ارسال کالاها صرف می کنند و ارسال و تحویل کالا را بهبود می بخشد. بر اساس اداره آمار کار ایالات متحده، این موقعیت شغلی تا سال ۲۰۲۶ به اندازه ۶% افزایش خواهد یافت. میزان حقوق متوسط تحلیلگر زنجیره تأمین برابر با ۶۰۲۹۹ دلار بوده است که این میزان بر اساس سوابق کاری و مدرک تحصیلی وی متفاوت بوده است.

مشاور سازمانی:

مشاور سازمانی که به عنوان شغلی روانشناسی سازمانی-صنعتی هم شناخته می شود، برای هر شرکت و سازمانی ضروری است. این افراد با استفاده از اطلاعات روانشناسی قوی که دارند به کسب و کار کمک می کنند تا محیط کاری روان و سالمی بوجود آید و از این رو میزان درآمد و کارآیی سازمان را بالا می برند. مشاوران سازمانی مسئول ارتقاء محل کار بر اساس تحقیق و کاربرد اصول روانشناسی هستند. آنها اغلب با مدیریت شرکت برای حل مسائل مرتبط با تجارت همکاری می کنند. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا (BLS)، این متخصصان ، متقاضیان کار را بررسی می کنند، به آنها آموزش می دهند و توسعه و تحقیق سازمانی انجام می دهند. دیگر وظایف مشاور سازمانی عبارتند از مصاحبه با کارجویان، ارزیابی کارمندان، نوشتن گزارش بر اساس داده، سازماندهی آزمون های جدید و آموزش پرسنل. بر اساس اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا (BLS)، این عنوان شغلی به میزان ۱۹ درصد تا سال ۲۰۲۴ رشد خواهد داشت و میزان حقوق متوسط سالانه وی ۷۷۳۵۰ دلار در سال بوده است.

اهمیت مدرک MBA صنعتی چیست؟

MBA صنعتی شما را برای پست های مدیریت ارشد آماده می کند. هم چنین همانگونه که قبلا در مورد آن بحث کردیم، برای شغل آینده خود تنوع شغلی بسیاری دارید و می توانید درآمد بیشتری داشته باشید. بر اساس گزارش های BLS ، به عنوان مثال در عنوان شغلی آمایشگر میانگین حقوق و دستمزد برابر با ۷۴۵۹۰ دلار است. دولت فدرال بالاترین دستمزد را برابر با۸۴٫۲۰۰ دلار گزارش کرده است. افرادی که MBA صنعتی را اخذ می کنند در زمینه های مختلفی همچون امور مالی، اقتصاد، حسابداری، سیاست های بازرگانی، بازاریابی و مدیریت دانش و اطلاعات مفیدی کسب می کنند. فراگیران پس از اخذ مدرک با موضوعاتی آشنا می شوند که می توانند مسائلی مانند پروژه و مدیریت کیفیت، اثربخشی تولید، فن آوری تولید و مدیریت زنجیره تامین را به خوبی مدیریت کنند. علاوه بر این، با اخذ این مدرک، افرادی که مدیر بخش های مختلف صنعتی هستند می توانند علاوه بر ارتقاء شغلی و درآمد بیشتر، در این حوزه صاحب نظر باشند و از رقبای خود پیشه بگیرند.

مدرک MBA صنعتی، دانش پذیران را آماده می کند تا با چالش های پیش روی در کار مقابله کنند و از مهارت خود برای مدیریت منابع و کارکنان و موفقیت در کسب و کار استفاده کنند و پس از گذشت زمان متوجه خواهند شد که این مدرک به عنوان یک ابزار مناسب برای کسب و کرا خواهد بود. از آنجایی که صنایع مختلفی وجود دارند که به افراد متخصص در زمینه کسب و کار صنعتی نیاز دارند، این خود اهمیت مدرک MBA صنعتی را دوچندان می کند. با استفاده از این مدرک یاد می گیرید که علاوه بر به کارگیری مهارت های فنی، روی مفاهیم اساسی روانشناسی صنعتی، نقش روانشناسی در استخدام و گزینش کارکنان، خط مونتاژ ، تولید انبوه و خط تولید تسلط داشته باشید. هم چنین این مدرک شما را برای پست های مدیریتی در بخش های خصوصی و دولتی، صنعتی و آموزشی آماده می کند که این خود چند منظوره بودن این مدرک را نشان می دهد. MBA صنعتی معمولا به معنای مدیریت قانون مند یک مرکز صنعتی یا کارخانه تلقی می شود. امروزه مدیران باید بتوانند سازمان را به نحو احسن هماهنگ کنند و از ایده ها و ابزارهای جدید در جهت رسیدن به اهداف سازمان بکار گیرند. MBA صنعتی سه‌ بعد اصلی فنی‌ و تکنیکی‌، مالی‌ و رفتاری‌ دارد. بعد فنی‌ و تکنیکی با مهندسی‌ صنایع ارتباط نزدیکی‌ دارد، ولی می توان گفت اهمیت MBA صنعتی مدنظر قرار دادن دو بعد مالی‌ و رفتاری‌ صنایع در کنار بعد فنی و تکنیکی آن می باشد.

اهداف ما در دوره MBA صنعتی چیست؟

هدف ما در دوره MBA صنعتی آموزش افرادی است که بتوانند با دیدگاه مدیریتی، بخش های صنعتی را مدیریت کنند. این بدین معنی است که دانش پذیران گرامی بینش لازم را درمورد نحوه کار و ساز و کار داخلی سازمانی اطلاعاتی کسب می کنند. همه ما می دانیم که دانش نظری تنها برای کار کافی نیست. با این دیدگاه ،یعنی فراتر رفتن از دانش نظری، مؤسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دیدگاهی کاربردی به دانش پذیران در زمینه MBA صنعتی ارائه می دهد. این مؤسسه فرصتی را برای شما فراهم کرده است تا از طریق تعامل، روش های کاربردی و شیوه های به روز مدیریت صنعتی، مطالب را به طور عملی یاد بگیرید. این باعث می شود در کنار پشتوانه نظری که آموزش می بینید، روش های بکار گیری مربوط به مطالب نظری را هم فرا گیرید. از دیگر اهداف ما در این دوره، آموزش تکنیک های تصمیم گیری با استفاده از تحلیل های کمّی و کیفی برای مدیریت و حل مشکلات، انجام تحلیل استراتژیک، آماده سازی دانش پذیران برای برنامه ریزی نیروی انسانی، آشنایی دانش پذیران با انواع شیوه های پیش بینی، اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن بازاریابی در صنعت است.

وظایف مدیر کسب و کار صنعتی چیست؟

مدیران صنعتی وظایف بسیاری دارند. علاوه بر نظارت بر کل تیم تولید در یک کارخانه فرآوری یا کارخانه، آنها همچنین باید مطمئن شوند که تجهیزات مطابق با شرایط و استانداردهای روز است. مدیران کسب و کار صنعتی مسئول اجرای برنامه های کنترل کیفیت می باشند تا اطمینان حاصل کنند محصول نهایی با سطح خاصی از کیفیت تولید شده است. مدیران کسب و کار صنعتی، به شناسایی نقص در محصولات، شناسایی علت نقص، و حل مشکل آن کمک می کند. به عنوان مثال، یک مدیر کسب و کار صنعتی ممکن است تعیین کند که نقص ایجاد شده توسط قطعات ناشی از عرضه کننده یا فرد دیگری است. سپس مدیر می تواند با تامین کننده کار کند تا کیفیت قطعات را بهبود بخشد. مدیران کسب و کار صنعتی فرآیندهای مختلف را در یک شرکت اداره می کنند. این مدیران مسئولیت های مختلفی را بر عهده دارند که عبارتند از:

بهبود فرآیند:

مدیر کسب و کار صنعتی، فرآیندهای تولید شرکت را بررسی و تحلیل می کند و تغییراتی را در جهت بهره وری سازمان انجام می دهد . مدیر کسب و کار صنعتی برنامه های کارمندان/کارگران را تغییر می دهد و ماشین ها و مواد اولیه خط تولید را نیز تغییر می دهد. همچنین وی برون دادهای شرکت را بررسی می کند و هزینه های اضافی را شناسایی می کند و آنها را کاهش می دهد و تجهیزات و مواد اولیه را به روز نگه می دارد. این مدیران دارای مهارتهای ارتباطی بالا و کارآمد با سایر مدیران در سازمان هستند و با مدیر مالی در خصوص بودجه صحبت می کند. هم چنین مدیر کسب و کار صنعتی به طور منظم با مدیر فروش جلسه می گذارد تا در مورد نیازها و خواسته های مشتری صحبت کنند و از ارسال و تحویل کالا به مشتری اطمینان حاصل می کند. وظایفی مذکور مدیر کسب و کار صنعتی باعث می شود تا فرآیند کار بهبود یابد.

نظارت بر کارکنان:

مدیر کسب و کار صنعتی، تمام جوانب فرآیند تولید را کنترل می کند و تضمین می کند که تمام پرسنل و منابع به درستی اختصاص داده شده اند. وی روزانه با طیف گسترده ای از کارکنان مانند کارگران، پیمانکاران، مهندسان، رانندگان کامیون و کارمندان دفتر تعامل برقرار می کند. در یک روز کاری عادی، ممکن است مدیر کسب و کار صنعتی با کارگران کارخانه جلسه داشته باشد تا توضیحات لازم کاری را به آنها بدهد، یا درباره ارتقاء تجهیزات با مهندسین صحبت کند و یا با حسابداران در مورد هزینه های کارخانه صحبت کند. بعضی مدیران کسب و کار صنعتی کل کارخانه را نظارت می کنند، و برخی فقط یک روی حوزه کاری مانند کنترل کیفیت یا نگهداری کارخانه را نظارت دارند.

مدیریت ارتباط با کارمندان:

زمانی که تعداد کارمندان کمتر باشد، اغلب مدیریت ارتباطات با آنها آسان است، اما شرکت های بزرگ و مکان های صنعتی که تعداد کارمندان/کارگران بسیار بالا است، نیاز به یک یک مدیر منابع انسانی وجود دارد تا بتواند به راحتی روابط کاری را اداره کند. مدیران کسب و کار صنعتی دارای تجربه در برخورد با کارکنان هستند که می تواند بهره وری و عملکرد کارمندان را بالا ببرد. هم چنین، اقدامات ایمنی در رابطه با کارگران/کارکنان توسط مدیران مذکور برای بهره وری بهتر نیز انجام می شود.

کنترل کیفیت:

یک مدیر کسب وکار صنعتی برنامه های کنترل کیفیت را اجرا می کند تا اطمینان حاصل کند که محصول نهایی با استاندارد های تعیین شده مطابقت دارد. این مدیران با آخرین تکنیک های مدیریت به روز می شوند. هنگامی که مشکلی را شناسایی می کند، مدیر کنترل کیفیت تصمیم می گیرد که اقدامی مناسب با آن انجام دهد. همچنین، وی برنامه های آموزشی جدید برای کارکنان برگزار می کند که در راستای کنترل کیفیت محصولات است تا فرآیند تولید را دوباره سازماندهی کند.

مزایای شرکت در دوره MBA صنعتی مؤسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان چیست؟

مؤسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان یکی از معدود مؤسسات آموزش عالی آزاد است که با سابقه طولانی در زمینه آموزش و طراحی دوره های آموزشی، بسته آموزشی MBA صنعتی را زیر نظر اساتید برتر و مجرب طراحی کرده و به دانش پذیران گرامی ارائه می دهد. شرکت در دوره های MBA صنعتی این مؤسسه شامل مزایای ذیل می باشد:

  • یکی از مهم ترین مزایای شرکت در این دوره اینست که دانش پذیران پس از اتمام دوره می توانند مدرک MBA صنعتی را دریافت کنند که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور بوده و قابل استعلام است و این خود اعتبار مدرک را بسیار بالا می برد.

  • مدرک MBA صنعتی صادر شده از سوی این مؤسسه قابل تأیید سازمان بین المللی ارزیابی مدارک یعنی WES کانادا است و در صورتیکه دانش پذیران قصد مهاجرت یا کار در کشور کانادا را داشته باشند، این مدرک بسیار معتبر است.

  • امکان ترجمه رسمی این مدرک با مهر وزارت امور خارجه وجود دارد و دانش پذیران آن را می توانند به شرکت ها و سازمان های خارج از کشور ارائه دهند.

  • ارائه منابع دیداری-شنیداری مختلف همراه با بسته های آموزشی

  • ارسال بسته های آموزشی به کلیه نقاط کشور

  • دانش پذیران می توانند در طول دوره مشکلات خود را برطرف کنند و از ابتدا تا انتهای دوره مشاوره تخصصی دریافت کنند.

مهارت های مورد نیاز مدیر کسب و کار صنعتی چیست؟

مدیر کسب و کار صنعتی با مدیریت استراتژیکی که دارند، می توانند مشکلات را حل کنند . مدیران کسب و کار صنعتی، کارمندان شرکت را با هم همراه می کنند. مدیر کسب و کار صنعتی باید مطمئن شود که کارکنان و تجهیزات با سرعت کار می کنند و محصولات را به موقع تولید می کنند که این مهارت برنامه ریزی و کنترل امور مدیر کسب و کار صنعتی را نشان می دهد. علاوه بر این مدیر کسب و کار باید با آموزش و کسب اطلاعات جدید، دانش خود را به روز کند. علاوه بر این، مدیر کسب و کار صنعتی باید در کارکنان و پرسنل خود ایجاد انگیزه کند به طوریکه اشتیاق آنها برای کار روز به روز بیشتر شود. اگر مدیر کسب و کار مهارتهای لازم برای کار خود را نداشته باشد نمی تواند به خوبی کارمندان و امور کارخانه را به نحو احسن اداره کند. در قسمت های زیر می خواهیم به برخی از این مهارت ها اشاره کنیم:

کنترل کیفیت:

یکی از مهم ترین مهارت هایی که مدیر کسب و کار صنعتی باید داشته باشد، کنترل کیفیت است. کنترل کیفیت بخش مهمی از توسعه و تولید محصولات است. مدیران کسب و کار صنعتی باید عملیات کنترل کیفیت را برای شناسایی و حل مشکلات مربوط به یک پروژه مدیریت کنند. به عنوان مثال، اگر یک تیم کنترل کیفیت بخش معیوب و ناقصی را در فرآیند ساخت شناسایی کند، مدیر کسب و کار صنعتی باید نواقص آن بخش از فرآیند را برطرف کند. هم چنین برای کنترل بهتر کیفیت محصول، مدیر کسب و کار صنعتی برای رفع نقص ، با تامین کنندگان آن بخش ارتباط نزدیکی دارد.

برنامه ریزی پروژه:

مدیران کسب و کار صنعتی به مهارت های برنامه ریزی پروژه برای مدیریت ماشین آلات و پرسنل برای نیاز دارند تا به موعد مقرر پروژه ها را تحویل دهند. پروژه های بزرگ معمولا به مقدار زیادی نیروی انسانی و ماشین آلات نیاز دارند. با این حال، مدیر کسب و کار صنعتی نمی تواند تمام منابع یک شرکت را برای استفاده در یک پروژه بکار برد. از این رو، مدیران کسب و کار صنعتی باید منابع کارخانه و شرکت را در راستای پروژه مدیریت کنند.

ارتباط:

مدیر کسب و کار صنعتی باید بین بخش های متعدد در شرکت ها ارتباط برقرار کنند تا منابع انسانی مختلف را با هم هماهنگ کنند. اگر مدیر کسب و کار نتواند ارتباط خوبی با افراد برقرار کند، بهره وری کاهش می یابد. مدیر کسب و کار صنعتی باید ارتباط بین بخش فروش و تولید را در صورت لزوم تغییر دهد. علاوه بر این، مدیران مذکور ممکن است با بخش مالی در تماس باشد و منابع و موجودی های بخش تولید را در نظر بگیرد.

حل مشکل:

هدف اصلی مدیران کسب و کار صنعتی این است که کارایی شرکت را بالا ببرند. یکی از مهمترین مهارتهای مدیریتی این افراد، توانایی حل مشکل است. مدیران کسب و کار صنعتی باید فرایند تولید را بررسی کنند و راهی برای تولید بیشتر با استفاده از منابع در دسترس پیدا کنند. به عنوان مثال ممکن است مدیر مذکور دریابد که فقط یک کارگر برای کار با یک ماشین نیاز است.

توجه به جزئیات:

توجه به جزئیات یک مهارت شغلی است که در بخش صنعت بسیار مهم است. در حقیقت، مشاغل کمی وجود دارد که توجه به جزئیات در آن مهم نباشد. با توجه اولویت سرعت و دقت در تولید، مدیر کسب و کار صنعتی باید دارای تمرکز و دقت باشد. وی باید هنگام کار با ماشین آلات سنگین توجه کافی به کارگران کند، زیرا عدم توجه و دقت کافی می تواند کارگران شما را در معرض خطرات جدی قرار دهد.

تفکر انتقادی:

مدیران کسب و کار صنعتی باید بتوانند به طور مستقل فکر کنند و مشکلات را با تفکر انتقادی حل کنند. مدیران کسب و کار صنعتی زمان لازم برای حل همه مسائل روز را به تنهایی ندارند. مدیران استخدام در شرکت های تولیدی و کارخانه ها به دنبال افرادی هستند که می توانند تصمیمات صحیح و به جا در پاسخ به مسائل پیش بینی نشده اتخاذ کنند.

این دوره دارای ۹ ساعت فیلم آموزشی و ۲۰۴ صفحه محتوی متنی می باشد.

سرفصل دوره MBA صنعتی

 

این دوره شامل دروس زیر می باشد:

  • مدیریت منابع انسانی ویژه mba 
  • تئوری مدیریت و منابع انسانی 
  • تکامل و اهداف مدیریت منابع انسانی
  • وظایف مدیریت منابع انسانی
  • سیستم های اطلاعات مدیریت
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • ارزیابی و مدیریت عملکرد     
  • تاثیر فناوری اطلاعات برمدیریت منابع انسانی      
  • سطوح و الگوهای شایستگی 
  • فلسفه علم و روش‌های پژوهشی نوین
  • انواع تحقیق                 
  • روش تحقیق در مدیریت    
  • مقایسه مورد‌کاوی با موردپژوهی    
  • نظریه‌پردازی هدف نهایی موردپژوهی    
  • روش‌شناسی استنباط و استنتاج آموزه‌ها    
  • نظریه‌پردازی از طریق موردپژوهی    
  • وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ                                                            
  • نگارش مناسب فرضیه    
  • معیار «بطلان‌پذیری» فرضیه            
  • دو ﻧﻮع اﺻﻠﻲ ﻃﺮح ﻧﻤﻮﻧﻪﺑﺮداری    
  • تحلیل داده‌های تحقیق    
  • مراحل آﻣﺎده ﺳﺎزی داده‌ﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ    
  • اﻫﺪاف اﺳﺎسی در ﺗﺤﻠﻴﻞ داده‌ﻫﺎ    
  • نقش تحلیل داده‌ها در یک تحقیق    
  • طبقه‌بندی و کدگذاری داده‌ها    
  • نمایش و تحلیل داد‌ه‌ها    
  • فهرست‌ها، نوع‌شناسی و شبکه‌ها        
  • تشخیص و کشف زمینه‌ها و الگوهای کلیدی    
  • تطابق الگو و ساختن نظریه    
  • استفاده از نرم‌افزار برای تحلیل داده‌های کیفی    
  • انواع‌ گزارش پژوهش            
  • شیوه‌های استناد درون‌متنی        
    ​​​​​​​
  • نظریه سازمان و مدیریت
  • مطالعه تئوری سازمان
  • سطوح و لایه‌های نظریه‌پردازی و تئوری‌سازی
  • تئوریزه کردن سازمان‌ها
  •  سیر تاریخی نظریه سازمان
  • مراحل سه‌گانه صنعت‌گرایی
  • نظریه سیستم‌های اجتماعی-فنی
  • تأثیر دیدگاه پست مدرن بر تئوری سازمان
  • سازمان و محیط
  • نظریه اقتضایی: سازمان‌های ماشینی و ارگانیکی
  • نظریه نهادی
  • ساختار اجتماعی سازمان
  • چرخه‌ی حیات سازمانی
  • فرهنگ سازمانی
  • فرهنگ از نظر مدرنیست‌ها
  • ساختار فیزیکی سازمان‌ها
  • فن‌آوری و سازمان
  • نگاه پویا به فناوری
  • امیتای اتزیونی و ساختار کنترل سازمانی
     
  • زبان تخصصی مدیریت
  • MARKS QUESTION AND ANSWERS
  • Define Management and what do you mean by Business Management
  • Discuss various functions of management
  • Distinguish between administration and management
  • What is Planning and State the components of planning
  • Explain the purpose or importance of planning
  • Explain the types of planning
  • Elucidate and discuss importance or benefits or advantages of Planning
  • Define Organization
  • Define authority
  • Explain the importance of organizing
  • Explain the role of money as a motivational tool
  • Explain the different Channels of communication in an organization
  • Explain the different training methods
     
  • قسمت تخصصی

​​​​​​​مدیریت کسب و کار صنعتی

  • فرایند کارآفرینی
  • شناسایی فرصت ها در محیط کسب و کار
  • امکان سنجی و تدوین طرح کسب و کار
  • مدیریت فروش
  • موضوعات مهم در بازاریابی موفق
  • مهارت های مدیریتی کسب و کار
  • طرح کسب و کار

مدیریت تولید

  • مقدمات مدیریت تولید
  • طراحی و توسعه محصول
  • پیش بینی
  • تجزیه و تحلیل و ‌تصمیم‌گیری
  • برنامه‌ریزی جامع – ادغامی – ترکیبی
  • برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز (MRP)
  • مکان یابی و استقرار
  • کنترل موجودی

تحقیق در عملیات

  • کلیات تحقیق در عملیات
  • اصول و فرضیات برنامه‌ریزی خطی
  • حل مدل‌ها به روش ترسیمی
  • حل مسائل برنامه‌ریزی خطی به روش سیمپلکس
  • مسئله ثانویه برنامه‌ریزی خطی
  • فرم ماتریسی برنامه‌ریزی خطی- روش سیمپلکس تجدید نظر شده
  • تحلیل حساسیت- برنامه‌ریزی پارامتری
  • شبکه
  • برنامه‌ریزی عدد صحیح
برنامه درسی خالی است
آواتار کاربر
(0)
0 نظر
0 دانش آموز
60 دورها

نقد و بررسی‌ها

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
0.0
بررسی امتیاز (0 تا 5).

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره مدیریت کسب و کار صنعتی MBA Industrial management MBA”

Main Content