دوره مدیریت کسب و کار موسیقی کلاسیک MBA MBA In Classical Music

آخرین بروزرسانی: 1400/08/24
دوره مدیریت کسب و کار موسیقی کلاسیک MBA MBA In Classical Music

بسته آموزشی مالتی مدیا

لوح ویژه گواهینامه

گواهینامه پایان دوره معتبر

کتاب کامل محتوای دوره

موسیقی کلاسیک چیست؟

دوره مدیریت کسب و کار (MBA) یک ساله موسیقی کلاسیک، یکی از دوره های خدماتی است که برای افراد و علاقمندانی که آشنایی کمی با این حیطه دارند بسیار مفید خواهد بود. این افراد میتوانند با توجه به شخصیت و توانایی و استعداد و میزان خلاقیت و نوآوری که دارند، این دوره را در بازه زمانی کوتاهی گذرانده و با تکنیک های نوازندگی این زمینه آشنایی پیدا کرده و با تمرین آنها ،به کسب و کارهای مرتبط با این حیطه بپردازند. علاوه بر این، این دوره میتوانند به سلامت جسمی و روحی افراد و بهبود روند زندگی شخصی و شغلی آنها نیز کمک کند. 

منظور از موسیقی کلاسیک ایران، همان موسیقی سنتی | اصیل است که کشورهای زیادی مانند ترکیه، ارمنستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه را تحت تاثیر قرار داده و در حال حاضر، مجموعه غنی از آوازها، ردیف های موسیقی اصیل و دستگاه های موسیقی است. علاوه بر این، برای موسیقی ایرانی، عنوان و کلمه “خنیا ” انتخاب شده و علی رغم شناخته شدن برخی از ویژگی های آن، همچنان اصالت آن مبهم است.

اگر چه اسناد تایید کننده موسیقی و موسیقیدان در ایران به سال ۱۳۴۰ شمسی بر میگردد اما مهر نگاره ها حاکی از این هستند که، موسیقی در ایران تاریخچه ۳۴۰۰ ساله داشته و از زمان های بسیار دور، ایرانی ها به نواختن سازهای مختلف پرداخته و به اینکار علاقمند بوده اند. علاوه بر این، در گذشته، موسیقی برای انواع مراسم های مذهبی و در البته برای مراسم های خاص دربار کاربرد و اهمیت زیادی داشته است. 
علاوه بر این، برخی از موسیقیدان های ایرانی معتقد هستند که بخش عمده موسیقی سنتی ایران غم انگیز است و عواملی مانند مذهب، تاثیر گرفتن از اشعار ایرانی و تاریخ تراژیک ایران را جز دلایل آن میدانند. نکته جالب در مورد موسیقی ایران این است که در واقع، نوعی بدیهه سرایی است که از مجموعه ای از الفبا و مدل های قیاسی تشکیل شده که با به خاطر سپردن آنها ، میتوان موسیقی را به بهترین نحو نواخت. 
قابل ذکر است که موسیقی کلاسیک غربی، که در بین سالهای ۱۱۲۸ تا ۱۱۹۸ شمسی رایج بوده ، در فرهنگ غرب ریشه داشته و موسیقی سکولار و مذهبی را در بر میگیرد و شامل دوره های متعدد و متنوع موسیقی میشود.

موسیقی کلاسیک چه کاربردهایی دارد؟

موسیقی و البته موسیقی کلاسیک، فقط موسیقی نبوده و میتوان از کاربرد ها و کارایی های اثبات شده آن به طور گسترده ای بهره برد. قابل ذکر است که کاربرد و ارزش موسیقی به میزان استفاده و درگیر شدن افراد در آن و البته میزان آشنایی با آن بستگی دارد. علاوه بر این، تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان دهنده تجربیات موسیقی افراد در دنیای واقعی و موقعیت های فردی است و حاصل این تحقیقات، داده هایی در مورد افرادی که به موسیقی گوش میدهند، افرادی که به موسیقی واکنش نشان میدهند و دلیل و مکان گوش دادن به موسیقی است. موسیقی کلاسیک میتواند برای افراد مختلف کاربردهای متفاوت و متنوعی داشته باشد که شامل :

 

  • یادگیری نواختن موسیقی میتواند ، عملکرد مغز را به طور قابل توجهی بهبود دهد. 
  • گوش دادن به موسیقی ملایم میتواند خلاقیت را بیش از پیش پرورش دهد.  
  • موسیقی میتواند افراد را به حرکت و ورزش ترغیب کند. 
  • میتوان از موسیقی برای بهبود سلامت روحی و جسمی و عاطفی استفاده کرد (موسیقی درمانی)
  • موسیقی مثبت میتواند، خلق و خو را در جهت مثبت تغییر دهد.
  • موسیقی میتواند مهارت های غیر کلامی ( حرکتی) را بسط دهد. 
  • یادگیری انواع موسیقی در افزایش مقاومت جسمی ، تاثیر چشمگیری دارد.

علاوه بر کاربرد هایی که ذکر شد، امکان دارد که موسیقی برای هر کدام از هنرمندان، معنا و مفهوم و البته مزیت های خاص خود را داشته باشد. همچنین، امکان دارد که برای موسیقی کارایی های جدیدی کشف شده و در موارد خاص به کار گرفته شده و سپس ، به اطلاع عموم رسانده شود. اما در کل، فرا گرفتن موسیقی و آموختن آن به دیگران میتواند مزیت های دو جانبه ای به همراه داشته باشد.

رشته موسیقی کلاسیک چیست؟

افرادی که به آموزش و یادگیری موسیقی کلاسیک علاقمند هستند میتوانند، موسیقی را با تحصیل در هنرستان موسیقی آموخته و آن را از طریق شرکت در رشته های دانشگاهی مانند نوازندگی موسیقی ایرانی و یا نوازندگی موسیقی جهانی ادامه داده و بعد از کسب تجربه و دریافت مدرک موسیقی سنتی ، کار خود را به عنوان موسیقیدان شروع کرده و دانسته های خود را به دیگر علاقمندان نیز آموزش دهند. 
علاوه بر این، علاقمندان به موسیقی کلاسیک میتوانند در دوره آموزشی مدیریت کسب و کار (MBA) موسیقی کلاسیک که توسط موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برگزار میشود شرکت کرده و در مدت کوتاهی بر اصول و تکنیک های این نوع از موسیقی مسلط شده و از آن برای کسب درآمد استفاده کنند. شرکت در این دوره برای همه علاقمندان و دانش پذیران مزیت هایی به دنبال داشته و میتواند آنها را به خرید دوره های بیشتر ترغیب کند.   
همچنین، این موسسه به همه دانش پذیران مدرک مدیریت کسب و کار (MBA)موسیقی کلاسیک ارایه میدهد که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و میتوان از آن برای اشتغال در بخش های رسمی کشور استفاده کرد. علاوه بر این ، این مدرک برای ارایه در دیگر دانشگاه ها نیز قابل ترجمه بوده و مورد تایید سازمان ارزشیابی وس در کشور کانادا نیز هست.

چطور میتوان با استفاده از دوره مدیریت کسب و کار(MBA) یک ساله موسیقی کلاسیک کسب درآمد کرد ؟

به طور معمول، همه افراد علاقمندی که در رشته موسیقی کلاسیک تحصیل کرده و یا این دوره را در موسسات معتبر گذرانده باشند، باید لزوما با نحوه درآمد زایی از آن هم آشنایی داشته و با کسب مهارت های عملی این رشته، هنر و قابلیت های خود را به عموم نشان دهند . قابل ذکر است که میزان درآمد این افراد تا حد زیادی به نوع کار، محل کار و میزان مهارت افراد در نوازندگی ساز مورد نظر وابسته است. 
غالبا، افرادی که به صورت تخصصی بر نواختن و کار با یک سار تسلط دارند میتواند در انواع اکسترها ، تئاتر ها، اپرا ها و سالن های موسیقی مشغول به کار شده و توانمندی های خود را توجه به الزامات و نیاز کارگاه ها متناسب و هماهنگ کنند. علاوه بر این، این موسیقیدان ها میتوانند به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت برای خود و به صورت مستقل کار کنند و یا با حضور در استودیو های ضبط صدا، هنر خود را برای همه بینندگان و شنوندگان مشتاق به نمایش بگذراند.  
علاوه بر این ، این هنرمندان میتوانند، به عنوان نوازنده در برنامه های زنده و یا معمولی حضور پیدا کرده و ضمن اجری برنامه های متعدد، با توجه به نوع و اهمیت برنامه و طول مدت نوازندگی برای خود درآمد مشخص و ثابتی کسب کنند. در این مورد، هنرمند و نوازنده باید تجربه کافی داشته و بتواند نظر شنوندگان و بینندگان را به خود جلب کند تا محبوبیت و مقبولیت بیشتری به دست آورد. 
البته، این افراد میتوانند کار  فعالیت رسمی خود را با آموزش نوازندگی به افرادی که در این زمینه مهارت کافی ندارد شروع کنند. علاوه بر این، این افراد میتوانند در زمینه انوع ساز تحقیق و مطالعه کرده و صورت علاقمندی با انواع سازها، کاربرد و نحوه ساختن آنها آشنا شوند.

شرایط شغلی افرادی که دوره مدیریت کسب و کار(MBA) موسیقی کلاسیک را گذرانده اند، چطور است؟

علی رغم اینکه، موسیقی یکی از رشته ها و دوره های پرطرفدار بوده و براحتی میتوان در این زمینه مهارت کسب کرد، اما امکان دارد که شرایط و آینده شغلی موسیقیدان های کلاسیک ثابت نبوده و تغییراتی در آن ایجاد شود. علل این عدم ثبات میتواند مواردی مانند:   

  • وجود مشکلات فرهنگی و شایسته ندانستن این رشته برای برخی از هنرمندان دختر
  • پایین بودن کیفیت آموزش موسیقی در برخی از نقاط کشور
  • در راس قرار ندادن موسیقیدان ها و نوا زندگان 
  • عدم تسلط برای از نوازندگان به نواختن برخی از سازها 
  • عدم وجود حامی و یا صنف برای موسیقیدان ها
  • دشوار و سختی های موجود در پرداخت هزینه ها و دستمزد نوازندگان 
  • فقدان منابع کافی برای آموزش افراد علاقمند و مستعد در زمینه موسیقی
  • انتخاب اشتباه برای از نوازندگان برای جایگاه اشتباه 

با وجود این عواملی که به طور مستمر بر کار نوازندگان تاثیر میگذارد، پیشنهاد میشود که ابتدا علاقمندان به موسیقی، دوره های آموزشی خود را در موسسات معتبر مانند کلاس های موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان گذرانده و بر همه اصول و تکنیک این دوره تسلط کافی پیدا کرده و با آموزش به دیگران، این آموزش ها را تمرین و تکرار کنند. 
همچنین، این افراد میتوانند برای خود شغل دومی انتخاب کنند که به رشته موسیقی مرتبط باشد/ نباشد و از این طریق به آینده شغلی خود و کسب درآمد کنند. علاوه بر این، انجام فعالیت هایی مانند مهارت در نواختن یکی از آلات موسیقی، تک نوازی در ارکسترها و کنسرت ها، اجرای موسیقی بدون تمرین مستمر و کسب تجارب عملی میتوانند به توسعه و بهبودی توانمندی های هنرمند کمک کرده و مانع از ایجاد مشکل شغلی برای او خواهد شد. 
قابل ذکر است که نوع شخصیت این هنرمندان نیز میتواند بر آینده شغلی آنها تاثیر بگذارد؛ به این صورت که، موسیقیدان هایی که به اندازه کفایت خلاق و مبدع بوده و بتوانند کارهای پر ریسک را پیش ببرند، توانایی رهبری و مدیریت داشته، از توانمندی های خود به نحو احسن استفاده کنند، از ارتباط با دیگر همکاران رضایت داشته، بتوانند ارزش های اخلاقی  و اجتماعی را حفظ کنند، در محیط به رقابت سالم پرداخته و نیاز به قدرت و پیشرفت داشته باشند، در کار خود موفق تر عمل کرده و میتوانند دانسته و تجربیات خود را در اختیار دیگران نیز بگذارند. 

شروع فعالیت حرفه ای در زمینه موسیقی کلاسیک ، چقدر زمان میبرد؟

 به طور قطع، صرف دریافت مدرک موسیقی نمیتواند تضمین کننده مهارت و استادی افراد مختلف در زمینه موسیقی شود. به طور معمول، افراد علاقمند به موسیقی کلاسیک باید در رشته های نوازندگی موسیقی ایرانی و یا نوازندگی موسیقی جهانی تحصیل کرده و البته تجربه مفید کسب کنند. بعد از این مرحله، افراد باید با توجه به نوع ساز انتخابی خود تمرین های مستمری را در پیش گرفته و تا جایی که برای نواختن در ارکسترها مهارت پیدا کنند، به تمرین خود ادامه دهند. 
علاوه بر این، ، این هنرمندان باید برای هنر خود برنامه ریزی کرده و هدف داشته باشند و تصمیم بگیرند که قصد دارند هنر خود را تا چه مقطعی ادامه داده و رتبه هنری شان تا چه اندازه ارتقا پیدا کند. همچنین، تمرینات این هنرمندان باید مستمر بوده و در صورت اشکال، از اساتید خود برای بهبود نوازندگی و کسب مهارت بیشتر راهنمایی بگیرند. 
قابل ذکر است که روند و پروسه حرفه ای شدن در زمینه موسیقی کمی طولانی بوده و این مدت زمان میتوان با توجه به استعداد ، نوع ساز، تمایل هنرمند، نوع تمرینات و هدف و مقصد هنرمند نوازنده متفاوت باشد. علاوه بر این، در این زمینه قانونی مشخصی وجود دارد که : هر هنرمندی برای کسب مهارت در نواختن یک ساز باید ۱۰ هزار ساعت وقت صرف کند تا بتواند به همه تکنیک های نواختن آن ساز تسلط پیدا کرده و به یک کارشناس جهانی ساز تبدیل شود. البته، نباید نقش حمایت و تشویق دیگران را در موفقیت این افراد نادیده گرفت. 
علاوه بر این، موسیقیدان هایی که از کار و آثار موسیقیدان های قبلی الهام گرفته و آثار جدیدی خلق میکنند، با انواع سبک ها و کاربردهای خاص آنها آشنا شده، در برابر دیگران تمرین میکنند، از گوش خود برای یادگیری موسیقی استفاده کرده، به مهارت و استعداد خود اطمینان کافی دارند، به صدای نواختن خود گوش داده ، با آگاهی و احساس ساز میزنند و از تمام اساتید این فن کمک میگیرند، زودتر به نوازنده حرفه ای تبدیل میشوند.

چرا دوره مدیریت کسب و کار (MBA)موسیقی کلاسیک را در این موسسه میگذرانیم؟

در کل، دوره های موسیقی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و افرادی که مایل هستند در آینده به عنوان نوازنده حرفه ای فعالیت کنند میتوانند دوره آموزشی مدیریت کسب و کار (MBA)موسیقی کلاسیک را در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازن بگذرانند. دانش پذیران این دوره میتوانند در بازه زمانی سه ماهه به این دوره تسلط پیدا کرده و از آموخته ها و دانش خود در جهت آموزش و تمرین و انتخاب کسب و کار و البته کسب درآمد استفاده کنند. 
شرکت در دوره های این موسسه میتواند منافع و مزیت هایی را برای علاقمندان این دوره به همراه داشته باشد؛ از جمله اینکه، هزینه ای که برای این دوره پرداخت میشود در مقایسه با دیگر موسسات آموزشی کمتر بوده و این موضوع میتواند دانش پذیران را هرچه بیشتر از قبل به شرکت در دوره ترغیب و تشویق کند. علاوه بر این، دوره آموزشی کوتاه مدت بوده و علاقمندان میتوانند بلافاصله بعد از آموزش وارد بازار کار شوند. 
همچنین، این موسسه به همه دانش پذیران گواهینامه مدیریت کسب و کار (MBA)موسیقی کلاسیک اعطا میکند که بسیار معتبر بوده و میتوان آن را به منظور فعالیت در دانشگاه ها و مراکز آموزشی ارایه کرد. قابل ذکر است که مدارکی که این موسسه ارایه میکند نیز قابل ترجمه بوده و میتوان از آنها به عنوان مدرک تحصیلی معتبر در دانشگاه های خارج از کشور استفاده کرد.

افرادی که دوره مدیریت کسب وکار (MBA)موسیقی کلاسیک را در موسسه آموزش عالی آزاد فن گذرانده اند، در چه مشاغلی میتوانند فعالیت کنند؟

افراد علاقمند به موسیقی که مدرک مدیریت کسب و کار (MBA)موسیقی کلاسیک خود را از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان و یا دانشگاه های سراسری کشور دریافت کرده باشند میتواند، با توجه به دانش و اطلاعات و استعدادها و البته ساز موسیقی که در نواختن آن مهارت دارند، شغل و یا فعالیت دلخواه خود را انتخاب کنند. این مشاغل میتوانند شامل : 

  • آموزش دادن موسیقی مورد نظر به افراد علاقمند در کارگاه های خصوصی و یا جمعی 
  • استفاده از موسیقی برای ساختن آهنگ انواع بازی های آنلاین و آفلاین
  • ایجاد سایت و معرفی انواع موسیقی ها و اضافه کردن بخش های موسیقی زنده در سایت
  • شرکت کردن در انواع گروه های ارکستر
  • انجام تحقیقات در مورد موسیقی و ساز و انواع سازها 
  • حضور در استودیو و اجرای انواع قطعات موسیقی به صورت زنده 
  • نواختن موسیقی، ضبط و ثبت آن و ارایه آن در قالب سی دی  

با توجه به اینکه، نوازنده ها و موسیقیدان ها دارای روحیات خاص هستند بنابراین، علاوه بر تسلط بر نوازندگی، باید از ویژگی های مانند مهارت و توانایی انجام انواع اجراها و کارهای انفرادی و جمعی، خلاقیت برای ایجاد موسیقی جدید، اعتماد به نفس برای نوازندگی در پیش روی همگان، درک موسیقی، اراده برای شروع و ادامه کار ، همکاری در ساخت و ویرایش قطعات جدید موسیقی و سلامتی سیستم شنوایی برخوردار باشند، تا بتوانند وظایفی که به آنها واگذار میشود را پذیرفته و به صورت حرفه ای انجام دهند. علاوه براین، داشتن تمرینات مستمر، پشتکار و الگو برداری از کار اساتید آن موسیقی نیز میتواند بر کیفیت کار هنرمندان  تاثیر چشمگیری داشته باشد.

موسیقیدان های کلاسیک باید چه مهارت هایی داشته باشند؟

به طور معمول، موسیقیدان فردی است که به نواختن یکی از سازهای کلاسیک، سنتی و یا پاپ تسلط داشته و میتواند اینکار را در جمعی متشکل از هنر دوستان انجام دهد. بنابراین، این فرد باید علاوه بر دانش موسیقی ، ویژگی ها و توانمندی های خاص و موثری داشته باشد تا یادگیری انواع ساز و نواختن آن برایش تسهیل شود. این مهارت های تخصصی میتواند شامل موارد زیر باشد :   

  • اعتماد به نفس کافی برای یادگیری و سپس، انگیزه برای ادامه و اجرای موسیقی
  • توانایی اجرای تکنیک های مختص هر ساز 
  • مهارت و توانایی یادگیری قطعات جدید از طریق تمرین زیاد 
  • نوآوری و خلاقیت در ایجاد یک موسیقی و اجرای آن
  • مهارت در افزایش سرعت نواختن ساز در صورت نیاز
  • توانایی تنظیم موسیقی در صورت نیاز 
  • مهارت نواختن صحیح همه نت ها ساده و دشوار 
  • توانایی تعمیر و اصلاح تجهیزات موسیقی
  • استفاده از راهکارهای ابتکاری برای نواختن
  • اجرای انواع موسیقی در بین حضار 
  • آشنایی با دیگر سازها و ترکیب صدای آن با دیگر سازها 
  • مهارت یادگیری قطعات جدید و اجرای آنها برای حضار 
  • شناخت همه تجهیزات موسیقی و کارایی آنها برای موقعیت های مختلف
  • مهارت تشخیص صدای سازهای مختلف از طریق گوش 
  • تمرین قطعات مختلف با یک ساز 

قابل ذکر است که کار و فعالیت در دنیای موسیقی نیز به نوعی رقابتی شده و به طور قطع، هنرمندانی که تجربه و توانمندی های بیشتری داشته و بتوانند قطعات متنوع و برجسته را با مهارت بنوازند، در اولویت بوده و میتوانند جایگاه و سمت های شغلی بهتری نیز به دست آورند. علاوه بر این، در صورتی که این هنرمندان بتوانند از محضر اساتید برجسته و معروف این حوزه نیز کمک گرفته و نکات ناگفته نوازندگی را از آنها بیاموزند، در کارشان پیشرفت و ارتقا داشته و در مدت زمانی کوتاه به هنرمندی کشوری و یا جهانی تبدیل خواهند شد.

موسیقی کلاسیک چه مزیت هایی دارد؟

موسیقی کلاسیک، یکی از انواع موسیقی است که به واسطه ریتم و ملودی خاصش، میتواند تاثیر شگرفی بر انسان بگذارد. البته ، فاکتورهایی مانند نوع موسیقی، نوع نوازنده (مبتدی ، حرفه ای)، شدت موسیقی و مدت زمان آن میتواند این تاثیر را کاسته و یا افزایش دهد. علاوه بر این، نواختن موسیقی علاوه بر ایجاد شور و نشاط و احساس طراوت میتواند بر مغز و دیگر بخش های بدن تاثیر متفاوتی بگذارد. این تاثیرات میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • موسیقی میتواند بهره هوشی را افزوده و به تقویت حافظه کمک کند.
  • نواختن موسیقی گروهی، در بهبود و افزایش مهارت های تیمی بسیار موثر است.
  • موسیقی بر سیستم گردش خون تاثیر گذاشته و میتواند فشار خون را تا حد زیادی کاهش دهد. 
  • تمرین های مستمر موجب میشود تا موسیقیدان به داشتن پشتکار عادت کنند. 
  • موسیقی میتواند هر دو نیمکره را به نحو موثری تحریک کرده و زمینه شبیه سازی و تحلیل اطلاعات و در نهایت، یادگیری اطلاعات را فراهم کند. 
  • نواختن گروهی به موسیقیدان ها می آموزد که هماهنگ با دیگران عمل کنند. 
  • موسیقی میتواند ضربان قلب نوزادان را آرام تر کرده، به وزن و سطح هوش آنها افزوده و استرس آنها را تا حد زیادی کاهش دهد. 
  • شروع و پرداختن به موسیقی میتواند به درک و شناخت بهتر محیط و انسان ها کمک کند. 
  • موسیقی راهکارهای جدیدی پیش روی نوازندگان قرار داده و خلاقیت را در آنها زنده میکند.
  • موسیقی به همه علاقمندان به هنر موسیقی کمک میکند تا برای تمام لحظات خود برنامه ریزی های منسجم داشته باشند. 
  • با توجه به اینکه نواختن موسیقی به مجموعه ای از تناسب ها و الگو ها نیاز دارد، بنابراین، میان چشم ها و دست ها هماهنگی ایجاد میشود. 
  • موسیقی به تا حد زیادی به قدرت و مهارت شنوایی وابسته بوده و غالبا هنرمندان این عرصه شنوایی بهتری دارند. 
  • موسیقی در آرامش ذهن و البته آرامش فرد و از بین رفتن استرس بسیار دخیل است و برای نوازنده شادی به دنبال دارد. 
  • علم موسیقی با شمارش ریتم ها همراه بوده و پرداختن به آن، به بهبود مهارت ریاضی کمک میکند. 
  • ریتم حاصل از موسیقی و نوازندگی میتواند بر میزان ترشح سروتونین در مغز تاثیر گذاشته و در نهایت، به کاهش افسردگی در افراد کمک شایانی بکند.

آینده شغلی افرادی که دوره مدیریت کسب و کار (MBA)موسیقی کلاسیک را در موسسه آموزش عالی آزاد فن گذرانده اند، چگونه است؟

هنرمندانی که دوره مدیریت کسب و کار (MBA)موسیقی کلاسیک را در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان بگذرانند، میتوانند در مدتی کوتاه به تمام اصول و نکات نواختن این نوع از موسیقی مسلط شده و عملا از آنها برای کار در این حیطه استفاده نمایند. علاوه بر این، این موسسه به همه دانش پذیران شرکت کننده در دوره، مدرک مدیریت کسب و کار (MBA) موسیقی کلاسیک اعطا میکند که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و میتوان از آن برای نشان دادن اعتبار علم و دانش و اشتغال در بخش های رسمی کشور استفاده کرد.
اولین و ساده ترین شغل برای هنرمندانی که موسیقی را به عنوان حیطه کاری و شغلی خود انتخاب میکنند، نوازندگی انواع ساز است . البته، در صورتی که این هنرمندان با دیگر سازها نیز آشنایی داشته و در نواختن آنها تجربه کافی کسب کنند، میتوانند مشاغل دیگر مانند آموزش نوازندگی ، کار در استودیو های ضبط موسیقی، نواختن موسیقی در ارکسترها و تئاتر ها و تک نوازی را نیز تجربه کنند.

علی رغم اینکه، مشاغل بسیار متنوع و جالب بوده و همه هنرمندان موسیقیدان از آنها استقبال میکنند اما، امکان دارد که آینده کاری این هنرمندان ، مخصوصا افراد مبتدی، چندان قابل پیش بینی نبوده و ثبات نداشته باشد. بنابراین، این افراد میتوانند به غیر از هنر نوازندگی، کار و شغل دیگری برای خود در نظر گرفته و در کنار موسیقی آن را ادامه دهند. البته، این وضع در مورد اساتید این فن صدق نکرده و آنها از این نظر مشکلی نخواهند داشت زیرا به واسطه کسب شهرت و تخصص دارای شغل و درآمد ثابت هستند.

چه تفاوت هایی میان موسیقی کلاسیک و پاپ وجود دارد؟ 

موسیقی کلاسیک و پاپ ، دو گونه از موسیقی هستند که تفاوت های زیادی با هم داشته و البته تعداد طرفداران آن هم با هم تفاوت دارد. در اینجا، به تعریف و سپس توضیح ویژگی های هر کدام از این موسیقی ها می پردازیم :
موسیقی کلاسیک : این نوع از موسیقی، در دوره های مختلف تاریخی اجرا شده و غالبا، در مورد نوع خاصی از موسیقی به کار میرود. علاوه بر این، موسیقی کلاسیک میتواند بر موسیقی ایرانی اشاره داشته کند کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان از آن تاثیر گرفته اند یا میتواند گویای موسیقی کلاسیکی که ریشه در سنت های غربی دارد، باشد. این نوع از موسیقی، میتواند شامل موسیقی سکولار و مذهبی باشد که در سال ۱۱۲۸ شمسی تا ۱۱۹۸ شمسی شکل گرفته است. همچنین، این موسیقی به دوره های باستانی، قبل از میلاد مسیح، قرون وسطی، عهد عتیق، آرن نوا و رنسانس و تقسیم بندی شده و دوره های آن در قرن بیستم شامل مدرن، امپرسیونیسم، نئوکلاسیسم ، فرامدرن و پست مدرن هستند.
موسیقی پاپ : از میان همه انواع موسیقی، این نوع از موسیقی بیشتر در دسترس هنرمندان و افراد معمولی بوده و بیشتر با اهداف کسب سود و منفعت ساخته شده و کمتر هنری به نظر میرسد. ویژگی های این نوع از موسیقی عبارتند از :

  • توسط مجموعه ای از تولیدکنندگان مانند شرکت های ضبط صدا تولید میشود. 
  • تجاری است.
  • نمیتوان ساختار آن را تغییر داد زیرا به صورت حرفه ای ساخته شده است.  
  • برای ایستگاه های رادیویی مناسب است.
  • مطابق با خواست و سلیقه فرد خاصی ساخته نشده اما برای همه شنوندگان خاص و جالب است.  
  • کنسرت هایی که برای پخش آن در نظر گرفته میشود، با استقبال مواجه میشوند. 
  • طیف طرفداران و مخاطبان آن، بسیار وسیع است.

روند تغییر موسیقی کلاسیک ایرانی چگونه است؟

علی رغم اینکه ، موسیقی کلاسیک ایرانی بسیار غنی بوده و هنرمندان بیشماری در این عرصه مشغول به فعالیت هستند و اکثر آنها هم در زمینه و رشته کاری خودشان موفق بوده اند، اما این موسیقی به دلایلی روند نزولی و فراموشی را طی میکند. علاوه بر این ، در این روند نه تنها شنوندگان بلکه خود نوازندگان نیز دخالت داشته و زمینه کمرنگ شدن و تغییر این موسیقی را فراهم کرده اند. 
امروزه شاهد هستیم که تا حد زیادی از تعداد طرفداران موسیقی کلاسیک کاسته و بیشتر افراد به موسیقی هایی از جمله پاپ ، روی آورده اند و تنها تعداد کمی از هنرمندان آشنا به انواع موسیقی ایرانی، به موسیقی کلاسیک وفادار مانده اند. علاوه بر این، این موسیقی ها با دیگر انواع موسیقی غربی ترکیب و تلفیق شده و نسخه جدیدی از موسیقی را به وجود آورده که بعضا برای هنردوستان و هنرمندان دلچسب و گوش نواز نبوده اما ظاهرا با طبع و نیاز بسیاری از جوانان سازگار است.  
همچنین، این موسیقی ایرانی در صورتی میتواند با این نام فرا گرفته شده و جاویدان باقی بماند که، تغییری در فرم و بافت آن ایجاد نشده و به حالت اولیه خود باقی بماند. علاوه بر این ، امکان دارد که بسیاری از اثار سمت و سوی سیاسی پیدا کرده و از این طریق حرف و هدف دیگران را نیز انتقال دهند. به هر حال، امکان دارد که شنوندگان با توجه به سن، سلیقه و خواست و البته اطلاعات و دانش شان در این زمینه از همه موسیقی هایی که به روز بوده و سبک خاصی ندارند عمیقا استقبال کنند. 

نسل نو تا چه حدی به موسیقی کلاسیک ایرانی اهمیت میدهند ؟

خوشبختانه، موسیقی کلاسیک ایرانی در ایران و برخی از استان ها از جایگاه فوق العاده ای برخوردار بوده و دلیل این امر میتواند علاقه و اهمیت خانواده ها به این نوع از موسیقی و انتقال این علاقه به نسل نو باشد که به نوعی مانع از برگشت و اهمیت و الگو برداری از فرهنگ غرب میشود. 
قابل ذکر این که بار اصلی اینکار بر دوش خانواده هایی است که بر توضیح انواع موسیقی کلاسیک و جایگاه و کاربرد آنها تسلط دارند. علاوه بر این، آشنا شدن جوانان با ادبیات غنی کشور نیز میتواند سرعت این شناخت را افزوده و موجب بهبود روند الگو سازی شود. همچنین، چاپ کردن و در دسترس قرار دادن انتشارات مرتبط با ادبیات نیز میتواند تاثیر زیادی بر حفظ اثار قدیمی و کهن داشته باشد. 
 در صورتیکه افراد علاقمند شروع به آموختن زمینه های هنر و ادبیات کرده و از هنرمندانی که در این فعالیت دارند حمایت و پشتیبانی کنند و با کاهش هزینه ها ، به همه فرصت یادگیری بدهند، آنها با ادبیات و هنر و البته موسیقی کلاسیک بیش تر از قبال آشنایی پیدا میکنند. همچنین، فرهنگ سازی نیز میتواند به جوانان و خانواده ها کمک کند تا به موسیقی کلاسیک روی آورده و از جزئیات آن آگاه شوند.

موسیقی درمانی چیست؟

تاریخچه موسیقی درمانی، به زمان ارسطو و افلاطون اشاره داشته که در آن از انواع اصوات و آهنگ ها برای درمان بیمارها، بازیابی و بهبود و ارتقا سلامت جسمی و روحی و عاطفی استفاده میکردند. نکته جالب توجه این است که در جنگ جهانی اول نیز علی رغم مشکلات موجود ، از این روش برای نجات جان مصدومان بهره بردند. موسیقی درمانی، یکی از سیستم هایی درمانی است که از سال ۱۳۴۹ در دانشگاه جندی شاپور اهواز آغاز شد. در آن دوره، پرستار ها ملزم بودند که به نواختن چند ساز تسلط داشته و آنها را با توجه به نسخه ای که پزشک مینویسد، برای بیماران ارایه کنند.  علاوه بر این، برای درمان انواع بیماری ها از موسیقی های مختلفی استفاده میشده و تاریخچه این موسیقی به دین زرتشت* برمیگردد. علاوه بر این، این روند بعد از اسلام نیز ادامه پیدا کرده و البته بیشتر مطالب نظری و نوشتاری و موسیقی های این دوره متاثر از موسیقی یونان بودند. 
قابل ذکر است که آثار مهم و متعددی (قابوس نامه دانشنامه علایی) نیز در این زمینه وجود دارد که، با اهداف بیماران و پزشکان متناسب است. علاوه بر این، ابن سینا به چند نکته مهم در این مورد اشاره کرده که عبارتند از :

  • برای برخی از بیماری ها ،کم عارضه بوده و خطری به دنبال ندارد.
  • پزشک باید با موسیقی های موثر آشنایی داشته باشد. 
  • بخش از این درمان فراموش شده است.
  • باید با زمانبندی دقیق انجام شود. 
  • موسیقی بخشی از ترکیب بدن محسوب میشود. 

نکته جالب در موسیقی درمانی این است که میتوان از آن برای درمان بیماری های جسمی و ذهنی استفاده کرده و بسیاری از مهارت ها و توانمندی های تضعیف شده و یا از دست رفته را بازیابی و یا تقویت کرد. علاوه بر این، امروزه، از انواع موسیقی برای درمان بیماری هایی مانند اختلال در یادگیری و البته بیماری اوتیسم نیز استفاده میشود. 
قابل ذکر است که موسیقی درمانی تاریخچه طولانی داشته و از روش های مختلف آن برای درمان بیماری های  ساده تا دشوار استفاده شده است.  غالبا، موسیقی درمانی به دو شیوه فعال و غیر فعال انجام میشود:
فعال : در این روش، بیماران با موسیقی همراه شده و همزمان با آن نواخته و حرکات موزون انجام میدهند تا واکنش های جسمی و ذهنی در آنها برانگیخته شده و روند بیماری در آنها کند و یا متوقف شود.
غیر فعال: در روش غیر فعال، بیماران به انواع موسیقی گوش میدهند تا واکنش های ذهنی و عاطفی ایجاد شده در آنها، تاثیر بیماری را کمرنگ کند. قابل ذکر است که انتخاب نوع روش فعال و یا غیر فعال، با توجه به نوع بیماری و مطابق با نیاز افراد انجام میشود. و البته امکان دارد که این روش ها در بازه های زمانی مشخص تکرار شده و سپس کارایی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

اسن دوره شامل ۴ ساعت فیلم آموزشی و ۱۷۳ صفحه محتوی متنی می باشد.

سرفصل دوره MBA موسیقی کلاسیک

 

این دوره شامل دو قسمت عمومی و تخصصی به شرح زیر می باشد:
MBA قسمت عمومی
مدیریت منابع انسانی ویژه mba 

  • تئوری مدیریت و منابع انسانی 
  • تکامل و اهداف مدیریت منابع انسانی
  • وظایف مدیریت منابع انسانی
  • سیستم های اطلاعات مدیریت
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • ارزیابی و مدیریت عملکرد     
  • تاثیر فناوری اطلاعات برمدیریت منابع انسانی      
  • سطوح و الگوهای شایستگی 

فلسفه علم و روش‌های پژوهشی نوین

  • انواع تحقیق                 
  • روش تحقیق در مدیریت    
  • مقایسه مورد‌کاوی با موردپژوهی    
  • نظریه‌پردازی هدف نهایی موردپژوهی    
  • روش‌شناسی استنباط و استنتاج آموزه‌ها    
  • نظریه‌پردازی از طریق موردپژوهی    
  • وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ                                                            
  • نگارش مناسب فرضیه    
  • معیار «بطلان‌پذیری» فرضیه            
  • دو ﻧﻮع اﺻﻠﻲ ﻃﺮح ﻧﻤﻮﻧﻪﺑﺮداری    
  • تحلیل داده‌های تحقیق    
  • مراحل آﻣﺎده ﺳﺎزی داده‌ﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ    
  • اﻫﺪاف اﺳﺎسی در ﺗﺤﻠﻴﻞ داده‌ﻫﺎ    
  • نقش تحلیل داده‌ها در یک تحقیق    
  • طبقه‌بندی و کدگذاری داده‌ها    
  • نمایش و تحلیل داد‌ه‌ها    
  • فهرست‌ها، نوع‌شناسی و شبکه‌ها        
  • تشخیص و کشف زمینه‌ها و الگوهای کلیدی    
  • تطابق الگو و ساختن نظریه    
  • استفاده از نرم‌افزار برای تحلیل داده‌های کیفی    
  • انواع‌ گزارش پژوهش            
  • شیوه‌های استناد درون‌ متنی        

نظریه سازمان و مدیریت 

  • مطالعه تئوری سازمان
  • سطوح و لایه‌های نظریه‌پردازی و تئوری‌سازی
  • تئوریزه کردن سازمان‌ها
  •  سیر تاریخی نظریه سازمان
  • مراحل سه‌گانه صنعت‌گرایی
  • نظریه سیستم‌های اجتماعی-فنی
  • تأثیر دیدگاه پست مدرن بر تئوری سازمان
  • سازمان و محیط
  • نظریه اقتضایی: سازمان‌های ماشینی و ارگانیکی
  • نظریه نهادی
  • ساختار اجتماعی سازمان
  • چرخه‌ی حیات سازمانی
  • فرهنگ سازمانی
  • فرهنگ از نظر مدرنیست‌ها
  • ساختار فیزیکی سازمان‌ها
  • فن‌آوری و سازمان
  • نگاه پویا به فناوری
  • امیتای اتزیونی و ساختار کنترل سازمانی

زبان تخصصی مدیریت

  • MARKS QUESTION AND ANSWERS
  • Define Management and what do you mean by Business Management
  • Discuss various functions of management
  • Distinguish between administration and management
  • What is Planning and State the components of planning
  • Explain the purpose or importance of planning
  • Explain the types of planning
  • Elucidate and discuss importance or benefits or advantages of Planning
  • Define Organization
  • Define authority
  • Explain the importance of organizing
  • Explain the role of money as a motivational tool
  • Explain the different Channels of communication in an organization
  • Explain the different training methods
     
  • قسمت تخصصی
  • تاریخچه و پیدایش موسیقی    
  • سازهای سومریان در حفاری‌‌‌های آمریکایی‌ها    
  • سازها و ابزارهای موسیقی در مصر       
  • ده نمونه از قدیمی ترین سازهای موسیقی باستان    
  • ابزار موسیقی ضربی      
  • طبل با پوست فیل      
  • ساز ساخته شده از خط کش و نخ        
  • طبل چوبی شکاف دار    
  • صفحه‌ای با خط میخی    
  • زیلوفون یا سنتور چوبی    
  • موسیقی یونان باستان    
  • مختصری از تاریخچه‌‌ی پیدایش موسیقی در ایران          
  • تنظیم هفت ساختار مقامی معروف به خسروانی    
  • موسیقیدانان ایران باستان    
  • موسیقی‌دانان بعد از اسلام    
  • موسیقی دانان بزرگ ایرانی در عربستان و دستگاه
  • امویان    
  • صوت و چهار مشخصه اصلی صدا    
  • صدا و مشخصه های حرکت موجی صدا    
  • صدای موسیقایی و صدای غیرموسیقایی    
  • چهار مشخصه اصلی صداهای موسیقایی    
  • خط موسیقی و نت ها    
  • تاکید و اوزان موسیقی
  • تریوله ، دوئله، سیکستیوله، کوادروپله    
  • فواصل موسیقی    
  • گام در موسیقی    
  • گام های ماژور و گام های مینور نسبی هریک
  • نت های تونال و مدال    
  • آکوردها، انتقال و آغاز هارمونی    
  • تاریخچه موسیقی  در دوره های کلاسیک ، باروک، رومانتیک و قرن ۲۰    
  • موسیقی دوره کلاسیک    
  • نشانه‌های سبک موسیقی کلاسیک    
  • ریتم، میزان و تمپو در موسیقی کلاسیک    
  • هارمونی و تونالیته    
  • موتیف، تم، بسط و گسترش تمی
  • فرم‌های مرسوم دوره کلاسیک        
  • سازبندی ارکستر موسیقی کلاسیک    
  • ارکستر در گذر زمان    
  • معرفی برخی از فرم‌های موومان‌ها      
  • سازهای دوره باروک
  • ویژگی‌های موسیقی باروک    
  • بعضی از آهنگسازان دورهی باروک      
  • نشانه‌های رمانتیسم       
  • ملی‌گرایی و احساسات بین‌المللی    
  • منابع و مشخصات سبک رمانتیک    
  • موسیقی‌دانان بزرگ دورهی رمانتیک    
  • موسیقی کلاسیک قرن بیستم    
  • دیگر آهنگسازان برجسته قرن بیستم    
  • جریان های موسیقی قرن ۲۰ و ارکسترهای الکترونیکی    
  • جریان های اصلی موسیقی قرن بیستم
  • اجزا تشکیل دهنده ارکستر در قرن بیستم    
  • آثار کلاسیک تحت تأثیر جاز             
  • موسیقی پست مدرن        
  • موسیقی الکترونیک    
  • تاریخچه موسیقی فیلم    
  • اهمیت و گسترش موسیقی در سینما
  • فرم در موسیقی فیلم    
  • مراحل ساخت موسیقی برای فیلم    
  • جایگاه موسیقی فیلم    
  • آهنگسازان مشهور سینما    
  • ارکستر الکترونیکی    
  • کسب و کار  در موسیقی    
  • ناشر موسیقی شوید
برنامه درسی خالی است
آواتار کاربر
(0)
0 نظر
0 دانش آموز
60 دورها

نقد و بررسی‌ها

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
0.0
بررسی امتیاز (0 تا 5).

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره مدیریت کسب و کار موسیقی کلاسیک MBA MBA In Classical Music”

Main Content