دوره مدیریت کسب و کار هنرهای زیبا MBA MBA In Fine Arts

آخرین بروزرسانی: 1400/08/24
دوره مدیریت کسب و کار هنرهای زیبا MBA MBA In Fine Arts

بسته آموزشی مالتی مدیا

لوح ویژه گواهینامه

گواهینامه پایان دوره معتبر

کتاب کامل محتوای دوره

دوره یکساله مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا چه دوره ای است؟

دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا (یکساله)، یکی از دوره های آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است که شامل هفت هنر از هنرهای اصیل و مهم ایران بوده که هر کدام کاربرد و اهمیت خاصی داشته و شرایط اشتغال و تحصیل متفاوتی هم دارند. این دوره مفید و کاربردی، به علاقمندان به هنرهای زیبا کمک میکند که توامان با طیف وسیعی از هنرها آشنایی پیدا کرده و با کسب مهارت و توانمندی در آنها ، کسب و کارهای جدی را ایجاد و درآمد چشمگیری را به دست آورند.

دوره هنرهای زیبا شامل چه مواردی می شود؟

با توجه به نوشته های برخی از نویسندگان، مفهوم هنرهای زیبا محصول و ابداع دوره مدرن غرب و تاریخ فرهنگی قرن ۱۸ بوده و در آن دوره سیستم های هنری فراوانی وجود داشته که هم اکنون نیز وجود دارند. در آن سیستم، آثار هنرمندان جز محصولات کارآمد و مفید بوده و قدردانی بخشی از نقش هنری آنها بوده است. علاوه بر این، تاریخچه هنر ایرانی هم بسیار غنی بوده و یکی از برترین میراث های هنری جهان است و شاخه های هنری متعددی مانند موسیقی، نقاشی، معماری، سفالگری و خوشنویسی را در بر میگیرد. 
هنرهای زیبا، هنرهایی هستند که به واسطه زیبایی و زیبایی شناسی ایجاد و شناخته شده اند و با هنر های کاربردی ، مانند سفال، که به جنبه های عملی هنر می پردازند، تفاوت دارد. این هنر شامل هنرهای نمایشی (تئاتر و رقص)، مجسمه سازی، موسیقی، شعرو ادبیات، معماری و نقاشی میشود. علاوه بر این، امروزه حیطه این هنر گسترش یافته و مواردی مانند عکس، فیلم، تولید و ویرایش فیلم، طراحی، هنر های مفهومی و ترتیبی را نیز در بر میگیرد. البته، افرادی میتوانند این هنر را درک کنند که، ذوق و سلیقه هنری داشته و بتوانند آن را از دیگر هنرها متمایز کنند. 
نکته جالب در این نوع از هنرها این است که، کلمه “زیبا” نشان دهنده کیفیت این هنرها نبوده و تفاوت هنرهای کاربردی و تزئینی نیز مشخص شده اند. البته، در عمل تفاوت ها و محدودیت های موجود بی معنی بوده و هنرمندان میتوانند از شیوه های مختلفی برای بیان منظور خود بهره ببرد.

آیا هنرهای زیبا یک رشته دانشگاهی است؟

با توجه به مطالبی که در بخش قبلی بیان شد، هنرهای زیبا از مجموعه ای از هنرهای بصری تشکیل شده که الزامات و شرایط تحصیل در هر کدام متفاوت بوده و به طبع، شرایط شغلی و درآمدی آنها نیز با هم تفاوت خواهد داشت و رشته ای با این عنوان در دانشگاه ارایه نمیشود. در اینجا، هر کدام از زیر مجموعه های هنرهای زیبا را به صورت مختصر توضیح داده و شرایط شغلی و درآمدی آنها را نیز بررسی میکنیم:

رشته هنرهای نمایشی(تئاتر و رقص) : این رشته، جز رشته های گروه هنر است که افراد علاقمند میتوانند با شرکت در کنکور سراسری، به آن وارد شده و شروع به تحصیل کنند. از جمله الزامات این رشته این است که دانشجویان به اندازه کافی خلاقیت داشته و بتوانند از علم و دانش کسب شده در جهت یادگیری مفاهیم جدید استفاده کنند. علاوه بر این، با توجه به نوع رشته ، باید دارای مهارت های خاص و البته فن بیان خوب هم باشند.
قابل ذکر است که ، دانشجویان رشته هنرهای نمایشی میتوانند در مقطع کارشناسی در گرایش هایی مانند ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی، کارگردانی ، بازیگری و صحنه آرایی تحصیل کنند و البته شرایط کاری هر کدام از این رشته ها با دیگری تفاوت داشته و همین موضوع موجب شده تا میزان استقبال از انواع رشته ها متنوع باشد.
فارغ التحصیلان این رشته ها میتوانند با گذراندن دوره های تخصصی کوتاه مدت، علاوه بر حیطه تخصصی خود، در حوزه های دیگر نیز فعالیت کنند اما عمده فعالیت های آنها به رسانه ها مرتبط بوده و این مورد به آنها امکان میدهد تا در جمع اساتید این فن قرار گرفته و بتوانند استعدادهای خود را هر چه بیشتر پرورش دهند. علاوه بر این، میزان درآمدی که این فارغ التحصیلان کسب میکنند به تجربه کاری ، نوع و مدت فعالیت و البته میزان حضورشان در رسانه ها وابسته است.

 

موسیقی: علاقمندان به رشته موسیقی میتوانند، ابتدا در هنرستان های فنی و حرفه ای ثبت نام کرده و ضمن آشنایی با انواع موسیقی و آلات موسیقی ، در یکی از سه گرایش نوازندگی ساز جهانی، نوازندگی ساز ایرانی و آهنگ سازی کسب دانش کنند. علاوه بر این ، این افراد میتوانند در کنکور هنر شرکت کرده و این رشته را در دانشگاه ادامه دهند. افرادی که وارد این رشته دانشگاهی میشوند باید علاوه بر دانش و اطلاعات زمینه ای این رشته و آشنایی با انواع آلات موسیقی، برای نواختن اعتماد به نفس کافی داشته و بتواند کارش را با نظم و پشتکار ادامه داده و از عهده تمرین های مستمر این رشته برآید.
علی رغم دلپذیر بودن این رشته، اما گاهی معایبی مانند نداشتن صنف مشخص، مشکلات فرهنگی، مطلوب نبودن وضعیت آموزش و فقدان ملاک برای پرداخت هزینه و دستمزد این هنرمندان موجب میشود تا هنرمندان کمی از ادامه کار دلسرد شوند و از این جهت پیشنهاد میکنیم که مخصوصا افراد مبتدی در کنار موسیقی، کار و شغل دومی هم داشته باشند تا بتوانند ضمن ادامه موسیقی و کسب مهارت و تجربه کافی ، درآمد هم داشته باشند.

 

معماری: این رشته هم جز رشته های گروه هنر بوده و در واقع ترکیبی از هنر، ریاضی و علم معماری است. افرادی که در این رشته تحصیل میکنند باید دارای مهارت های تفکر خلاق، ارتباط موثر و کارآمد، تجزیه و تحلیل مشکلات، درک نگرانی های محیطی و فرهنگی و توجه به جزئیات بوده و بتوانند از عهده ساخت تا طراحی برای یک محل مشخص برآیند.
علاوه بر این، افرادی که در رشته معماری تحصیل کرده باشند میتوانند در مشاغلی مانند برنامه ریز شهری، مهندس عمران، مهندس مکانیک و طراح ساختمان فعالیت کرده و با کسب تجارب و دانش و اطلاعات مختص هر شغل ، بخشی از فعالیت های آن را انجام دهند. حیطه کاری این رشته بسیار وسیع بوده و مهندسین معمار میتوانند با توجه به تجربیات و دانش خود به صورت مستقل و یا در شرکت و سازمان های خصوصی مشغول به کار شوند، که در نهایت به کسب درآمد متفاوت منتهی می انجامد. البته، میزان حقوق دریافتی معماران نیز به تجربه، حوزه کاری و البته نوع طرح های اجرایی وابسته است.

مجسمه سازی: رشته مجسمه سازی، یکی از رشته های متنوع و جالب رشته هنر محسوب میشود که یکی از راه های تحصیل در آن ، شرکت در کنکور هنر است. قابل ذکر است که این رشته از زیر مجموعه های هنرهای تجسمی است و لازمه تبحر و کسب مهارت درآن گذراندن دروس عمومی و اختصاصی است. دانشجویان این رشته باید در حیطه هایی مانند طراحی، سفال، نقش برجسته و ساخت آثار حجمی تبحر پیدا کنند تا بتوانند این رشته را ادامه دهند.

نکته جالب در مورد مجسمه سازی این است که آثار این رشته سه بعدی بوده و تهیه و ساخت هر مجسمه مستلزم آگاهی از تکنیک های مجسمه سازی، داشتن قدرت خلاقیت و تجسم و البته شناخت و آگاهی از تحولات اخیر جامعه و در نظر گرفتن خواست و سلیقه افراد نیز هست. علاوه بر این، این هنرمندان باید مواد مجسمه سازی را به گونه ای انتخاب کنند، که ماندگاری داشته و برای مدت های طولانی در معرض دید همه قرار بگیرد.
هنرمندان این رشته باید بتوانند در مورد موضوعات مختلف ایده های خلاقانه و ناب ارایه کرده، مهارت مطابقت رنگ با طرح و توانایی تجسم خلاق داشته و ضمن دوست داشتن کار و فعالیت خود، با دیگر هنرمندان نیز ارتباط خوبی برقرار کند تا بتوانند اثر هنرمندانه ای خلق کنند. علاوه بر این، در صورتی که این هنرمندان بتوانند از آموخته های خود در زمینه ها و رشته های دیگر نیز بهره برده و آنها را به دیگر علاقمندان نیز آموخته و آثار خود را در انواع نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهند، میتوانند درآمد خوبی کسب کنند.

 

شعر و ادبیات : شعر و ادبیات فارسی بسیار غنی بوده و یکی از رشته های فاخر کشورمان محسوب میشود. این رشته از رشته های گروه علوم انسانی بوده و میتوان با شرکت در کنکور سراسری، به آن وارد شد. غالب واحدهایی که دانشجویان این رشته می گذرانند، به ادبیات غنی و سبک های ادبی کشور ارتباط داشته و افرادی که با این موارد آشنایی کافی داشته باشند میتوانند به عنوان استاد، ویراستار مجلات ، گوینده، نویسنده ، روزنامه نگار و کارمند بخش های فرهنگی اداره ها مشغول به کار شوند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه فارغ التحصیلان این رشته میتوانند تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داده و در موقعیت های شغلی منحصر به فردی مانند مترجم و منتقد ادبی و یا کارشناس فرهنگی در مراکز مختلف انجام وظیفه کنند، بنابراین باید بر ادبیات فارسی تسلط کافی داشته و ضمن انجام انواع تحقیقات و پژوهش ها، بتوانند تفاوت های فرهنگی را درک و تجزیه و تحلیل کنند.

 

نقاشی : این هنر، اصل و اساس همه هنرهای بصری بوده و جز اولین رشته هایی است که در ایران به آن پرداخته شد. دانشجویانی که در این رشته تحصیل میکنند باید علاوه بر استعداد هنری، از خلاقیت و روح هنری برخوردار بوده و بتوانند از سبک ها و تکنیک های مختلف نقاشی برای کشیدن طرح های مورد نظر استفاده کنند. جالب است که بدانید، رشته نقاشی در سطح کارشناسی دارای دو گرایش کلی نقاشی دیواری ( این نوع از نقاشی، بیشتر برای زیباسازی شهر کارایی دارد) و نقاشی عمومی ( نقاشی روی بوم و کاغذ) است.

چگونه میتوان از دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا درآمد کسب کرد؟

مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا، رشته های مختلف هنری را در بر میگیرد که هر کدام مسیر و ویژگی های خاصی داشته و برای فعالیت کردن در آنها باید مهارت ها و توانمندی های مختلفی به دست آورد. این دوره شامل پنج گروه هنری است که میتوان بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی، شروع به کسب تجربه عملی و سپس کار کرد.  غالبا، افرادی که در این دوره تحصیل کرده باشند، شغلی انتخاب میکنند که با تحصیلات و توانایی هایشان مرتبط بوده و بتوانند از آن کسب درآمد کنند. 
البته، شیوه کسب درآمد در هر یک از زیر مجموعه های هنرهای زیبا متفاوت بوده و میتوان به عواملی مانند کار تیمی و یا انفرادی، دشواری و یا سهولت کار، مدت زمان انجام پروژه، تجربه هنرمند و محل انجام کار و تاثیری که بر مخاطبان میگذارد، وابسته است. از طرف دیگر، وضعیت اقتصادی کشور متغیر بوده و امکان دارد که افرادی که در یکی از حوزه های هنرهای زیبا مهارت دارند نتوانند شغل و یا میزان درآمد مورد نظر خود را به دست آورند.
در صورتی که افراد جویای کار دوره آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا ( یکساله) را گذرانده و در همه حیطه ها اطلاعات جامه کسب کرده باشند میتوانند براحتی در یکی از حوزه معماری، موسیقی، نقاشی، هنرهای نمایشی و یا مجسمه سازی مشغول به فعالیت شده و با توجه به میزان اطلاعات و تجربه خود، حقوق مکفی دریافت کنند. 
نکته جالب در مورد نرخ بیکاری در میان هنرمندان اینکه، تعداد افراد بیکار در بین هنرمندان به پایین ترین حد خود رسیده و این افراد توانایی های منحصر به فردی داشته و میتوانند به صورت مستقل کار کنند. با این حال، آنها برای رسید به این جایگاه باید مسیر طولانی را طی کنند و البته بهتر است که زمینه فعالیت همه بیکارها فراهم شده و از دغدغه فکری هنرمندان کاسته شود.

علاوه بر این، با توجه به مهارت و توانمندی و اطلاعات زمینه ای که در مورد یکی از حوزه های هنرهای زیبا دارند، کسب و کاری را راه اندازی کرده و از دیگر بخش های دانش و اطلاعات خود برای راهنمایی دیگر هنرمندان استفاده کنند. همچنین، این افراد میتوانند شغل خود را با توجه به علاقه و البته استقبال افراد عامه و هنرمندان از مجموعه هنرهای زیبا انتخاب کنند. 

آینده شغلی افرادی که دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا را گذرانده اند، چگونه است؟

به طور معمول، برای تمام مجموعه رشته های دوره هنرهای زیبا ، فرصت شغلی کافی و مناسب و پر درآمد وجود داشته و هنرمندانی که دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا را گذرانده باشند،  میتوانند به شیوه های مختلف از این رشته کسب درآمد کنند و البته کارشان پررونق خواهد بود. البته، فرصت های شغلی موجود برای برخی از این رشته ها بیشتر بوده و تعداد افراد بیکار در آنها کمتر است و از این نظر امکان دارد که برخی از این هنرمندان و افراد جویای کار به نحوی وارد این حرفه های پر درآمد شوند.

غالبا،  افرادی که به دوره های هنرهای زیبا علاقمند هستند، تمام تلاش خود را در جهت کسب دانش و اطلاعات به کار میگیرند تا بتوانند آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند. اما، گاهی این تلاش ها و پیگیری ها کافی نبوده و افراد جویای کار برای استخدام در سازمان های مختلف با مشکل مواجه میشوند. بنابراین، این افراد در صورتی میتوانند آینده شغلی خود را تضمین کنند که: 

 

  • از علم و دانش اساتید متخصص در این زمینه کمک بگیرند. 
  • علاوه بر دوره های هنرهای زیبا، در دوره های مکمل نیز شرکت کنند. 
  • با برگزاری نمایشگاه و کارگاه، بازار را در دست بگیرند. 
  • پیش از اشتغال، برخی از مهارت های خود را تقویت کرده و مهارت هایی نیز به آنها بیفزایند. 
  • از هر زمینه و فرصتی برای آموزش و یادگیری نکات جدید استفاده کنند.
  • خلاقیت و نوآوری را در همه زمینه های هنری بهبود و افزایش دهند. 
  • با رشته ها و حوزه های هنری مشابه آشنایی پیدا کرد ه و با حوزه های قبلی مرتبط کنند. 
  • ضعف های خود را برطرف کرده و مهارت های علمی و تجربی کسب کنند. 

علاوه براین، دانشجویان میتوانند در این زمینه با دانشگاه محل تحصیل و یا موسسه ای که دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا را در آن گذرانده اند، همکاری کرده و پیشنهاداتی را جهت بهبود روند کاری و شغلی آینده به آنها ارایه دهند.

برای افرادی که دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا را گذرانده اند،  چه فرصت های شغلی وجود دارد؟

طبعا ، افرادی که دوره هنرهای زیبا را گذرانده اند، بر این حیطه تسلط کافی داشته و مهارت هایی دارند که به واسطه آنها میتوانند فرصت های شغلی متنوعی را پذیرفته و موفقیت های چشمگیری به دست آورند. قابل ذکر است که، با توجه به تنوع رشته های موجود در این حیطه، افراد میتوانند موقعیت های شغلی متنوعی را تجربه کنند که عبارتند از :

هنرهای نمایشیافراد علاقمند به رشته هنرهای نمایشی میتوانند با گذراندن واحدهایی مانند مبنی دکور و صحنه آرایی، نمایشنامه نویسی، مبانی بازیگری و مبانی نمایش عروسکی، حرفه های متنوع مانند عروسک گردانی، بازیگری، صحنه آرایی سینما و تئاتر و کارگردانی را بر عهده بگیرند. البته ، هر کدام از این فعالیت ها و مشاغل مستلزم داشتن توانمند های خاص و منحصر به فردی است که از میان آنها میتوان به تمایل به انجام کار گروهی و روحیه همکاری، داشتن اطلاعات جامع و گستره، استفاده از خلاقیت و نوآوری و انعطاف پذیری و توانایی جسمانی خوب اشاره کرد.

مجسمه سازی: غالبا، هنرمندانی که در رشته مجسمه سازی تحصیل کرده اند، واحد هایی مانند نقاشی عمومی ، هندسه، کارگاه های مواد و روش های ساخت و نقش برجسته و فرم و فضا را گذرانده و میتوانند با توجه به مهارت هایی که در طی تحصیل چهارساله به دست می آورند در مشاغلی مانند ساختن انواع مجسمه های سه بعدی و مشاور هنری برای ساخت انواع مجسمه و طراحی دکور مشغول به فعالیت شده و هنر و آموخته های خود را به دیگران نیز انتقال داده و خودشان نیز به جایگاه های شغلی بالاتر ارتقا پیدا کنند.

علاوه بر این، این هنرمندان باید از قدرت تجسم خوب، تشخیص انواع طیف رنگ، ابتکار و خلاقیت و مهارت استفاده از دست ها برای ساخت انواع مجسمه برخوردار بوده و با فرهنگ جامعه به طور کامل آشنایی داشته باشند تا بتوانند کار خود را به بهترین نحو انجام داده و تحولی در این نوع هنر ایجاد و دیگران را نیز به طرف آن ترغیب کنند. لازم به ذکر است که غالبا افرادی که شخصیت واقع گرا داشته و به کارهای عملی علاقمند هستند و شخصیت های هنری، به این رشته علاقمند هستند.

موسیقی: غالبا، افراد علاقمندی که وارد رشته موسیقی میشوند، با انواع موسیقی ایران و جهان و انواع آلات موسیقی آشنایی پیدا کرده و میتوانند با کسب مهارت در نواختن ساز  و به دست آوردن اعتماد به نفس لازم و با توجه به علاقه خود، به عنوان نوازنده در رادیو و تلویزیون، تئاتر و هتل و رهبر ارکستر به نواختن موسیقی سنتی، کلاسیک و یا پاپ روی آورند.  

علی رغم همه مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد اما در صورتی این هنرمندان استعداد هنری قابل توجه و توانایی اجرای انواع موسیقی را داشته و با تیم همراه و همکار باشند ، میتوانند به کار خود به عنوان یک موسیقیدان موفق ادامه داده و هنر خود را ارتقا داده و فرهنگ کشور را نیز تا حد زیادی غنی کنند.

شعر و ادبیات: رشته ادبیات، برای بسیاری از ادبیات دوستان جالب و جذاب بوده و در صورتی که آنها مفاهیمی مانند سبک شناسی، صنایع ادبی ، تاریخ ادبیات و زبان شناسی را به خوبی درک کرده باشند، میتوانند در سمت ها و جایگاه های شغلی مانند کارشناس فرهنگی، کارشناس ثبت احوال، کارمند اداره تحقیقات، ناظر ادبی، ویراستار کتاب و مجلات و استاد ادبیات انجام وظیفه کنند.

معماری: این رشته، یکی از رشته های پر کاربرد و پر طرفدار است که اکثر واحدها و دروس آن به معماری مرتبط هستند. غالبا، افراد تحصیل کرده در این رشته میتوانند از میان انبوه مشاغل، فرصت هایی مانند مشارکت در طرح های شهری، معمار مرمت کار، مدیریت پروژه های معماری، طراحی برای میدان ها و پارک ها، طراح صنعت، طراح مبلمان، معمار ناظر، طراح بناها و دکور، سرپرست دفتر مشاوره معماری و انجام کارهای پژوهشی را انتخاب کرده و با کسب تجربیات کافی، به سمت های بالاتر ارتقا پیدا کند.  این رشته، یکی از رشته های است که مستلزم رعایت ظرافت بوده بنابراین، پیشنهاد میشود افرادی که مخصوصا در حوزه طراحی کار میکنند ، زن بوده تا بتوانند اینکار را با دقت بیشتری انجام داده و نتیجه طرح قابل نیز با دیگر شرکت ها و سازمان ها مقایسه باشد.

نقاشی: این رشته برای افرادی مناسب است که دارای ذوق و سبک هنری بوده، شناخت کاملی از انواع رنگ ها و کاربرد شان داشته، با هنرهای تجسمی و انواع سبک های نقاشی هم آشنایی داشته و میتوانند از محیط اطراف برای انواع نقاشی الهام بگیرند. غالبا، این افراد میتوانند در مشاغلی مانند نقاش ساده، پوستر ساز، نقاش صحنه تئاتر، طراح و نقاش نقاشی های متحرک ( انیماتور) فعالیت کرده و در صورت علاقه و کسب دانش و اطلاعات کافی، چند مورد را همزمان با هم انجام دهند.

علاوه بر این، افرادی که از نظر شخصیتی مستقل و خلاق بوده و بتوانند ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنند، افرادی که توجه زیادی به جزئیات داشته و به کار با گروه های مستعد متمایل باشند ، برای این شغل و شغل های مشابه نقاشی متناسب هستند و میتوانند موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کنند.

چرا دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا را در این موسسه میگذرانیم؟

امروزه ، موسسات و آموزشگاه های متعددی در سراسر کشور وجود دارند که انواع دوره های آموزشی را ارایه کرده و افراد را به خرید و گذراندن آن دوره ها دعوت میکنند. اما، شرکت در دوره مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان متفاوت و متمایز بوده و میتواند مزیت هایی را برای دانش پذیران به همراه داشته باشد. 
از جمله مزیت های گذراندن دوره در این موسسه این است که، آموختن و یادگیری مطالب دوره در آن زمان بر نبوده و دانش پذیران میتوانند در یک مدت کوتاه به آن دوره تسلط پیدا کرده و از آموخته های خود برای موقعیت های عملی بهره ببرند. علاوه بر این، این موسسه در پایان دوره به همه دانش پذیران و شرکت کننده ها گواهینامه مدیریت کسب و کار (MBA) هنرهای زیبا اعطا میکند که میتوانند آن را به عنوان مدرکی معتبر دال بر آموخته ها و دانش خود ارایه دهند. 
علاوه بر این، مدارکی که این موسسه اعطا میکند نیز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و نوآوری بوده و میتوان آن را ترجمه و به منظور تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور استفاده کرد و به نوعی روند ثبت نام را تسهیل و تسریع نمود.

کدامیک از حوزه های هنرهای زیبا با استقبال بیشتری مواجه شده است؟ 

با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده ، به نظر میرسد که حوزه موسیقی و هنرهای نمایشی در کشورمان ایران، با استقبال بیشتری مواجه شده و در مقایسه با دیگر هنرها رشد و ارتقا چشمگیر تری را تجربه کرده باشند که  البته، فاکتورها و عوامل متعددی میتواند بر این برتری و رشد و پیشرفت تاثیر بگذارد. در اینجا،  به اختصار در مورد تاریخچه، اهمیت، کاربرد و شیوه های درآمد زایی این دو حیطه توضیح میدهیم : 

موسیقی: موسیقی، یکی از هنرهایی است که به ذوق و قریحه زیادی نیاز داشته و میتواند ذهن ها را با هم مرتبط کند. موسیقی از نظر دانشمندان و ادیبان و عرفا تعریف متفاوتی دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم :
  • افلاطون: موسیقی میتواند، روح انسان ها را هماهنگ کرده و آنها را تشویق به پذیرش عدالت کند.
  • بتهوون: موسیقی درست زمانی آغاز میشود که جایی برای سخن گفتن وجود نداشته باشد.
  • ابوعلی سینا: موسیقی نوعی علم ریاضی است که در آن به زمانبندی بین نغمه ها و ملایمت نغمه ها پرداخته میشود.
  • نیچه: تمام پدیده های جهان در برابر موسیقی، نماد و نشانه ای بیش نیستند.

تاریخچه موسیقی ایران به دوران باستان و پیش از حمله اعراب به ایرانیان بر میگردد. بعد از این دوران، موسیقی دوره های اساطیری، ایلامیان، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، دوره حمله اعراب تا صفوی را پشت سر گذاشته و البته در دوره آخر، موسیقی ایران تحت تاثیر دربار بوده اما شاعران توانستند موسیقی های مرتبط با نمایش های دراماتیک و تعزیه* را ادامه داده و حفظ  کنند. 
اهمیت موسیقی ایران را میتوان از دو جنبه تعزیه و جوانان بررسی کرد :
غالبا، در تعزیه از موسیقی خاصی استفاده میشود که نه تنها با موسیقی و آوازهای سنتی تفاوت دارد بلکه عمق و غنای بیشتری به آن میدهد. علاوه بر این، برای تعزیه از دستگاه های خاصی استفاده شده و برای هر کدام از شخصیت ها نیز موسیقی خاص و منحصر به فردی در نظر گرفته میشود.  
در نگاه اول به نظر میرسد که موسیقی صرفا یک بخش از هنرهای زیبا است در حالی که، موسیقی میتواند اثر شگفت انگیزی بر زندگی و البته بدن انسان داشته و به نوعی درمانگر باشد. امروزه اثبات شده که موسیقی برای بزرگسالان و کودکان آثار درمانی داشته و میتواند در درمان بیمار هایی مانند جنون، آلزایمر، صدمات مغزی، صدمات جسمی و روحی، بیمار های روانی، اختلال های رفتاری، اوتیسم و ناتوانی های در یادگیری ثاتیر گذار باشد. علاوه بر این، با استفاده از موسیقی میتوان:

 

  • خلاقیت ها را رشد و توسعه داد
  • مهارت های رفتاری را ارتقا داد
  • شرایط جسمی و روحی را بهبود بخشید
  • مهارت های شناختی و ادراکی ایجاد کرد
  • انواع مهارت های رفتاری را یکپارچه و سازماندهی نمود 
  • مهارت های حل مساله را بسط و افزایش داد

 

افرادی که در زمینه موسیقی تحصیل کرده اند، به سهولت میتوانند با به کارگیری علم و دانش و خلاقیت خود، کسب درآمد کنند؛ در این میان امکان دارد که برخی هنرمندان، از روش آموزش موسیقی به علاقمندان استفاده کرده یا به مشاغل مرتبط وارد شده و یا با به کارگیری خلاقیت خود به مشاغل و فعالیت هایی مانند ترانه سرایی، نواختن موسیقی زنده در رادیو و تلویزیون، آهنگسازی و یا میکس موسیقی روی آورند. 
افراد علاقمند به حوزه های هنری میتوانند در کلاس های موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان که برای دوره هنرهای زیبا برگزار میشود شرکت کرده و هر آنچه را که برای شروع کسب و کار عالی و موفق در این زمینه نیاز دارند را فرا گرفته و حتی با مطالعه و تحقیقات بیشتر بر علم و دانش خود نیز بیفزایند.

علاوه بر این، این افراد میتوانند از مدرک هنرهای که در پایان دوره اعطا میشود نیز برای استخدام و فعالیت در حیطه های مختلف این هنر بهره ببرند زیرا، این مدرک توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ارزشیابی “وس” تایید شده و دارای اعتبار و ارزش خاصی است و میتوان آنرا برای ارایه به دیگر دانشگاه ها ترجمه کرد.


هنرهای نمایشی : این هنرها شامل حوزه های رقص، شعبده بازی، داستان گویی، تئاتر، موسیقی زنده و نمایش های پهلوانی است که در آنها هنرمند از حرکات بدن خود برای انتقال منظورش استفاده کرده و هنرمندان آن با عنوان رقصنده، شعبده باز، نوازنده، کمدین و خواننده شناخته میشوند.

پیش از این، جریان نمایش و تئاتر در ایران مانند اروپا نبوده و بیشتر در قالب تعزیه ، خیمه شب بازی، نقالی، شبیه خوانی  و نمایش های معمولی ارایه میشده و البته تمام مردم ایران هم آن را می پذیرفتند. اما، نویسندگان ایرانی بعد از مدتی با توجه به اوضاع و حوادث کشور و به تقلید از نمایشنامه ها و آثار خارجی، نمایش ها و آثاری را در معرض نمایش گذاشتند که با داستان ها و نمایش های قبلی کم تفاوت داشته و دیدگاه جدیدی نسبت به مسایل روز در اختیار بینندگان گذاشت. 
اهمیت انواع هنرهای نمایشی در ایران از این جهت است که، تاریخچه و قدمت زیادی داشته و از آن برای هدف صلح و آشتی و ارتباط وسیع تر بین ملل استفاده میشود. علاوه بر این، تئاتر بیشتر کشورهای آسیایی دارای حرکت و فرم خاصی است که دیگر فرهنگ ها نیز میتوانند آن را درک کرده و متوجه شوند. علاوه بر این، هنرهای نمایشی تا حد زیادی سمت و سوی فرهنگ ما را تغییر داده و آن را به طرف مذهبی شدن پیش برده است.
با توجه به اینکه، هنرهای نمایشی شامل چند حیطه و رشته مختلف میشوند بنابراین میتواند تاثیرات متفاوتی هم بر جامعه و افراد داشته باشد. از جمله این کاربرد ها این است که میتوان با آموختن اصول و تکنیک های نمایش های عروسکی، استعدادهای برخی از دانش آموزان کم توان ذهنی را شکوفا کرده و به توان و مهارت های رفتاری آنها کمک کرد. علاوه بر این، با استفاده از این هنرها میتوان، برخی از آیین ها را اجرا کرده و فضای مناسب برای ارتباط و تعاملات اجتماعی و فرهنگی به وجود آورد.

از میان هنرهای نمایشی ذکر شده، هنر تئاتر در ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و با استقبال خوبی هم مواجه شده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه هنرمندان با استفاده از این رشته، آداب و رسوم خاص را به تصویر کشیده و فرهنگ کشورمان را بازگو میکنند بنابراین، افرادی که قصد کسب درآمد از این رشته را دارند باید ضمن آشنایی با تکنیکهای آن، در این زمینه تجربه کافی داشته و نقش های مورد نظر را به بهترین نحو به معرض نمایش بگذارند.

چه تفاوت هایی میان  هنرهای زیبا با هنرهای تزیینی وجود دارد؟ 

هنرهای زیبا و تزیینی، جز حیطه هنری محسوب شده اما اصول آنها با هم تفاوت دارد که در اینجا جداگانه به توضیح  آنها می پردازیم:
هنرهای زیبا: از نظر زیبایی شناسی، هنرهای زیبا یک هدف بصری هستند که هیچ هدف عملیاتی را دنبال نمیکنند و صرفا به واسطه زیبا بودن، تحسین میشوند. این هنر که از نظر تاریخی با عنوان هنرهای تجسمی معروف است، در انواع نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته و طرفداران بسیاری هم دارد. علاوه بر این، این هنر همزمان با پیشرفت های الکترونیک به وجود آمده و علاوه بر نقاشی، عکاسی، لیتوگرافی و مجسمه سازی مواردی مانند هنرهای تصویری و دیجیتال را نیز در بر میگیرد و به نوعی جز هنرهای مفهومی* و بی ثبات محسوب میشود.  
هنرهای تزیینی : این هنر، نیز جز هنرهای بصری بوده و از نظر زیبایی شناسی جذاب است اما عملا به عنوان یک ابزار مفید ، مانند مبل و پارچه، کارایی دارد. محصولات این هنر، ساخته دست و جز صنایع دستی هستند و هنرمندان آن هم با عنوان صنعت گر شناخته میشوند. قابل ذکر است که صنایعی مانند سفال، فرش، پارچه، سرامیک، فلزکاری و البته اشیا کاربردی مانند مبلمان، شمعدان، ظروف سفالی و اشیا زیبا هم در این گروه قرار میگیرند. به طور معمول، این اشیا کاربردی و زیبا بوده و میتوان از آنها برای اهداف مختلفی استفاده کرد. 
با توجه به تعاریف و تفاوت هایی که بیان شد، افراد میتوانند با توجه به موقعیت موجود انواع هنرها را به کار گرفته و در راستای اهداف خود به کار گیرند. البته، افراد باید نسبت به انواع هنر شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند تناسب آنها را برای موقعیت تشخیص دهند.

اسن دوره شامل ۲ ساعت فیلم آموزشی و ۱۳۷ صفحه محتوی متنی می باشد.

سرفصل دوره MBA هنرهای زیبا

 
  • مدیریت   
  • اهمیت مدیریت    
  • مدیریت سرپرستی    
  • مدیریت میانی    
  • مدیریت عالی    
  • مدیریت موفق و مؤثر    
  • نقشهای مدیران    
  • ویژگی های یک سازمان    
  • چشم انداز و ماموریت سازمان    
  • تفاوت چشم انداز و ماموریت    
  • بیانیه ی ماموریت بعضی از سازمان های بزرگ    
  • انواع سبک‌ های رهبری    
  • انواع شخصیت در محیط کار      
  • هوش و خلاقیت هنری    
  • ارزش هنر: پول، قدرت، زیبایی    
  • بازاریابی هنری    
  • نقش و اهمیت هنر    
  • بازاریابی در هنر    
  • فرایند بازاریابی در هنر    
  • ارزش‌گذاری اثر هنری    
  • تفاوت بازاریابی در هنر با بازاریابی در صنایع و کسب و کارهای دیگر    
  • برندسازی و شخصیت برند    
  • اهمیت و ویژگیهای شخصیت برند    
  • شخصیت برند از زبان آکر    
  • نام گذاری برند    
  • آرکتایپ ها در برندسازی    
  • نمونه پرسونای مشتری    
  • مدیریت مالی کسب و کارهای هنری    
  • سه گانه مؤثر در مسیر کسب درآمد    
  • مدیریت مالی    
  • اهمیت برنامه‌ریزی و مدیریت زمان    
  • روشهای بودجه بندی تبلیغات    
  • مدیریت کسب و کار هنرهای تجسمی و هنرهای و زیبا    
  • نقش تبلیغات در کسب و کار هنرهای تجسمی    
  • مشاوره در حوزه کسب و کار    
  • جنبش ها و سبک های هنری برتر در طول تاریخ    
  • نقش فناوری در هنر    
  • کسب و کار هنر    
  • چالش‌های صنعت فناوری    
  • فروش جهانی    
  • بازارهای پیشرو    
  • نقش فروشنده    
  • نقش حراج    
  • نمایشگاه های هنری    
  • فروش آنلاین    
  • ثروت جهانی و خریداران هنر    
  • بازنمایی هنرمندان و مسائل جنسیتی    
  • تاثیر اقتصادی    
  • نظرات و واکنش ها    
  • تست MBTI یک روش عالی برای شناخت خود
  • تعاریف مدیریت
  • سطوح مدیریت
  • مهارت های مدیران
  • نقش های مدیریت
  • کارآیی و اثر بخشی
  • وظایف مدیران
  • انگیزش
  • انگیزش در عمل
  • الگوی اقتضایی انگیزش
  • رهبری
  • سبک رهبری
  • شبکه مدیریت
  • نظریه های اقتضایی (ایجابی)
  • ارتباطات
  • فرآیند ارتباط
  • موانع ارتباطی
  • ارتباطات در سازمان
  • مبانی بازاریابی
  • تحقیقات بازاریابی
  • ارتباطات بازاریابی
  • تکنیک های نوین بازاریابی
  • مدیریت استراتژیک بازاریابی
  • مبانی فروش
  • مدیریت فروش
  • مدیریت شکایت مشتریان
  • سیستم رضایتمندی مشتریان
  • شناخت مفهوم برند و ویژگی های برند موفق
  • نکات کلیدی در خلق و مدیریت برند
  • مراحل ایجاد برند و معرفی آن
  • کاربرد تبلیغات در قدرتمند سازی برند
  • خلق و راهبری کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی های مختلف تبلیغی و ترویجی
  • استراتژی های خلق ایده و ایجاد پیام
  • انواع رسانه ها و تبلیغات صحیح و به موقع آن ها
  • تاریخ هنر
  • مبانی هنر در اسلام
  • سبک شناسی
  • بازارشناسی
  • هنرهای صناعی
  • صنایع مستظرفه
  • هنرهای زیبا
  • هنرهای کاربردی
  • هنرهای نمایشی
  • هنر معماری
  • هنرهای ترسیمی
  • هنرهای تجسمی
  • هنرهای سنتی
  • مدیریت دیزاین
  • جامعه شناسی هنر
  • جامعه شناسی وسائل ارتباط جمعی
  • ارتباطات ( شبکه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل رسانه ها  )
  • اقتصاد هنر
  • اصول و مبانی برنامه ریزی فرهنگی
  • فلسفه هنر
  • صنایع دستی
  • فرهنگ و ادبیات ایران
  • هنر اسلامی
  • مطالعات موزه
  • تاریخ هنر جهان اسلام
  • هنر در تاریخ
  • هنر و تمدن شرق
  • بررسی و تحلیل مکاتب هنری  
  • مدیریت عالی    
  • مدیریت موفق و مؤثر    
  • نقشهای مدیران    
  • ویژگی های یک سازمان    
  • چشم انداز و ماموریت سازمان    
  • تفاوت چشم انداز و ماموریت    
  • بیانیه ی ماموریت بعضی از سازمان های بزرگ    
  • انواع سبک‌ های رهبری    
  • انواع شخصیت در محیط کار    
  • ارزش هنر: پول، قدرت، زیبایی    
  • بازاریابی هنری    
  • چطور برای کسب و کار هنری و هنرهای تجسمی بازاریابی کنیم؟    
  • نقش و اهمیت هنر    
  • بازاریابی در هنر    
  • فرایند بازاریابی در هنر    
  • ارزش‌گذاری اثر هنری    
  • تفاوت بازاریابی در هنر با بازاریابی در صنایع و کسب و کارهای دیگر    
  • اهمیت و ویژگیهای شخصیت برند    
  • شخصیت برند از زبان آکر    
  • نام گذاری برند    
  • آرکتایپ ها در برندسازی    
  • نمونه پرسونای مشتری    
  • سه گانه مؤثر در مسیر کسب درآمد    
  • مدیریت مالی    
  • اهمیت برنامه‌ریزی و مدیریت زمان    
  • روش های بودجه بندی تبلیغات    
  • نقش تبلیغات در کسب و کار هنرهای تجسمی    
  • مشاوره در حوزه کسب و کار    
  • جنبش ها و سبک های هنری برتر در طول تاریخ    
  • نقش فناوری در هنر    
  • کسب و کار هنر    
  • چالش‌های صنعت فناوری    
  • فروش جهانی    
  • بازارهای پیشرو    
  • نقش فروشنده    
  • نقش حراج    
  • نمایشگاه های هنری    
  • فروش آنلاین    
  • ثروت جهانی و خریداران هنر    
  • بازنمایی هنرمندان و مسائل جنسیتی    
  • تاثیر اقتصادی    
  • نظرات و واکنش ها    
  • تست MBTI یک روش عالی برای شناخت خود
برنامه درسی خالی است
آواتار کاربر
(0)
0 نظر
0 دانش آموز
60 دورها

نقد و بررسی‌ها

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
0.0
بررسی امتیاز (0 تا 5).

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره مدیریت کسب و کار هنرهای زیبا MBA MBA In Fine Arts”

Main Content